Pro někoho to byl dost možná šok, pro více zainteresované se však jedná o logické
vyústění. Breitling, jedna z nejoblíbenějších švýcarských značek hodinek, se rozhodla
nezúčastnit se příští rok Baselwordu. Místo toho hodlá Breitling pořádat vlastní prodejní a
komunikační akci s názvem “Breitling Summit”. Za vším hledejme “šibeniční termín”
Baselu, jenž se koná koncem dubna, což se dle generálního ředitele společnosti Breitling
Georgese Kerna neslučuje s datem konání právě zmíněného Summitu”. Společnost své
rozhodnutí oznámila 14. dubna. Kern pak dále uvedl, že Platforma summitu umožňuje být
Breitlingu více flexibilní pokud jde o to, kde a kdy společnost informujeme své cílové
skupiny o vývoji a uvádění nových produktů na trh. Kern považuje za přínosnější mít
možnost reagovat osobně na zákazníky, zástupce médií, obchodní partnery a sběratele.

A PRÁVĚ V TOM JE DOST MOŽNÁ TEN NEJVĚTŠÍ HÁČEK

Před cca sedmnácti měsíci zažil totiž hodinářský svět a s ním i fanoušci ikonické značky
Breitling šok. Ke kormidlu se dostal Georges Kern, jenž se později také stal
spoluvlastníkem společnosti Breitling. Georges tehdy na nic nečekal a Breitling doslova
překopal, a to od základu! Jak už dávno předtím v mnoha rozhovorech nepřímo naznačil,
tak také udělal. Soustředil se na historii slavné značky. Portfolio se zredukovalo, objevily
se nové kategorie nesoucí názvy: Země voda, vzduch, profesionálové, ale hlavně se z
takřka všech modelů vytratila ikonická “křidélka”. To vzbudilo nevoli mnoha fanoušků a
zajisté také jejich odliv.

INSTRUMENTS FOR PROFESIONALS? NE! #SQUADONAMISSION
Kern touto radikální změnou zcela jistě pustil na velmi tenký led. Obrovské změny ve
struktuře uvnitř Breitlingu, od nových butiků, přes nové produkty až po nové marketingové
a reklamní kampaně – to vše chtělo obrovskou dávku odvahy. V jednom rozhovorů se Kern
nechal slyšet, že Breitling tak trochu vnímá jako “start-up”, ze kterého chce vybudovat
nové, konkurenceschopné monstrum. I když jedním dechem dodal, že pro něj osobně
jednou z největších výzev byla snaha udělat všechny věci najednou: Odkoupit distributory
a agentury, znovu vytvořit produkty a butiky a představit nové marketingové strategie. Ale
hlavně!!! Dokázat najít ty správné ambasadory. Pryč jsou tedy John Travolta a David
Beckham (nyní Tudor) na scénu přichází Brad Pitt, Charlize Theron, Adam Driver, Johana
Konta aj. Kern však tímto krokem neměl v úmyslu opouštět kořeny a dědictví značky.
Místo toho jeho marketingový koncept vychází z toho, co Breitling pro mnohé znamená:
LETECTVÍ! Jak sám řekl „Letectví je stále hluboko zakořeněno v naši DNA. V letectví
létáte ve skupinách a ve třech formacích, tak se zrodil nápad, abychom se spojili s lidmi,
kteří reprezentují všechny aspekty životní stylu!” Kern tedy s více než patnáctiletými
zkušenostmi s podnikáním v oboru (předtím působil víc jak deset let jako ředitel u IWC), s
novým týmem v zádech a se svým novým marketingem dle svých slov docílil toho, aby se
značka Breitling stala více COOL se zaměřením na nové produkty a nové zákazníky.

ZPĚT K BASELWORLDU
Nakonec musíte uznat, že budoucnost společnosti Breitling nevypadá tak pochmurně.
Koneckonců jsme to mohli vidět na letošním Baselu, kde bylo představeno hned několik
modelů Superocean s ikonickými křidélky! Navíc jsme se dočkali NAVITIMER REF. 806
1959 RE-EDITION, jenž jsou poctou “Aircraft Owners and Pilots Association – AOPA”.
(americkou neziskovou organizaci sdružující piloty a vlastníky letadel v kategorii
všeobecného letectví). Nemalý pozitivní ohlas vzbudily hodinky vycházející z dříve
představeného modelu “Premier” tentokrát však opět ve spolupráci s automobilkou Bentley
(za mě jediné opravdu hezké hodinky, které z této kooperace vzešly. A takhle bych mohl
ještě pokračovat…
Nicméně zpět k Baselworldu. Jeho ředitel Loris-Melikoff vyjádřil lítost na rozhodnutím
Bretlingu světoznámou akci a Mekku všech hodinářských značek opustit. Loris-Melikoff
doufá, že obě strany dokážou vyřešit kolizi časového rozvrhu konaní pro následující
ročník. Já jen dodám, že pro činovníky Baselu to byla další opravdová rána, neboť výstava
ztratila během posledních tří let rovných tisíc vystavovatelů, včetně Longines. Jakkoli se
toto zjištění může zdát alarmující, Loris-Melikoff již teď přislíbil několik desítek nových
vystavovatelů pro rok 2021 a také připustil intenzivní jednání právě se společnosti
Breitling. Takže kdoví, třeba se Georges Kern se svou “družinou” za dva roky na
Baselwordu představí ještě s větší parádou než nyní. Uvidíme…

POMALU, ALE JISTĚ TO VŠECHNO DÁVÁ SMYSL
Přes veškerou počáteční nedůvěru a infarktové stavy za sebe mohu říci, že panu Kernovi
začínám pomalu, ale jistě rozumět. Ano, jsem velký fanoušek letectví a Breitling odjakživa
letectví podporovali. U jejich reklamních spotů musel nejeden letecký nadšenec chrochtat
blahem a vzpomenete-li na ikonické hodinky “Navitimer”, či “Chronomat”, budete se teď
zcela jistě usmívat. Jenže: JESTLIŽE SPOLEČNOST PŘEŠLAPUJE NAMÍSTĚ –
STAGNUJE, UMÍRÁ! A přesně to si podle mého názoru velice brzy uvědomil také
Georges. Ať chceme nebo nechceme, jedno si musíme přiznat: LETECTVÍ JE NATOLIK
SPECIFICKÉ ODVĚTVÍ, ŽE BY DŘÍVE NEBO POZDĚJI NEUMOŽNILO BREITLINGU I
NADÁLE RŮST A TAK EXPANDOVAT NEJEN MEZI NADŠENCE! Kern oprášil bohatou
historii značky a Breitling udělal mnohem přístupnější. V nynějším portfoliu tak najdeme
jak hodinky pro nás srdcaře, tak společenské watchky, ale třeba i kousky pro něžnější
pohlaví. A ruku na srdce, těch bylo skutečně poskrovnu.

Autor: Jiří Marek