Union Glashüette

Výkon a rychlost – o nic jiného nejde. Kdysi předpotopní, extrémně silné vozy neskončily v hlubinách dějin, ale žijí a lidé je stále milují. V čem spočívá jejich kouzlo?

Těžko hledat odolnější automobilovou kategorii, než jsou muscle cars. Módní trendy přicházejí a odcházejí, měli jsme zde éru MPV, SUV, nyní vládnou crossovery, ale silné a nepraktické americké stroje s vysokým výkonem se pořád drží na scéně. A co víc – rozšiřují pole své působnosti po celém světě. Jsou hlučné, mají příšerně vysokou spotřebu, vždy najdete jiné auto, které je v dané disciplíně lepší, rychlejší, praktičtější, kultivovanější… Navzdory všemu jsou muscle cars stále zde a daří se jim více než kdy dříve.

Auta z filmu Bullittův případ

Od kořalky na závodní trať

Pokud se zmíníte o muscle cars, většina lidí si vybaví jejich slavnou éru v 60. letech minulého století. Mají však mnohem hlubší historii, vznikly z velmi prozaických důvodů. Stopa vede do okresu Wilkes County v americkém státě Severní Karolína. Kdysi byl známý jako „Hlavní město kořalky“, po domácku pálených destilátů, na které se také vztahoval osmnáctý dodatek americké ústavy z ledna roku 1920. Prohibice rovná se pašování, místní k němu využívali podomácku upravená a extrémně silná auta. Své Fordy a další stroje vylepšovali tak, aby nikdy neměli problém uniknout policii. Pamětníci tvrdí, že se mohli prohánět rychlostí až 290 km/h s nákladem téměř čtyř set litrů alkoholu na palubě, nezřídka pod palbou, která nechala v karoseriích průstřely. I po skončení prohibice docházelo k pašování kořalky, která však s nástupem levného legálního alkoholu ztratila svou atraktivitu. Co pak s rychlými vyladěnými auty? Závodit!

V roce 1947 vzniká organizace National Association for Stock Car Racing – NASCAR. Ze závodů na hliněných okruzích nebo plážích se během 20. století stal americký národní sport s obřími stadiony, miliony fanoušků, bohatými sponzory a technikou, která si nezadá s ostatními, světově populárními formami motosportu. Automobilky pochopitelně zareagovaly na popularitu závodů a v krátké době začaly chrlit vysoce výkonné modely i pro normální řidiče. Za první muscle car je považován Oldsmobile 88 z roku 1949, osazený pětilitrovým vidlicovým osmiválcem „Rocket“. Ten nastavil základní parametry pro muscle cars: silný motor, lehká karoserie, vysoká rychlost. Na výzvu Oldsmobilu konkurence brzy odpověděla: Chrysler svým osmiválcem Hemi, Chevrolet motorem V8 Small Block, Ford, Pontiac… Boj o co nejvyšší výkon a rychlost se rozhořel naplno.

Rovná dráha o délce čtvrt míle (zhruba 400 metrů), kdo je na konci první, vyhrává – stačilo najít rovný úsek mezi semafory a stali jste se pouličním hrdinou

Zlatá éra muscle cars

Americká společnost ekonomicky na vrcholu, zlatá éra technických pokroků, levný benzín: Není divu, že se automobilky mohly přetrhnout, aby řidičům dodaly co nejvýkonnější auta. Muscle car je původní americké sportovní auto pro každého, které šlo ruku v ruce s nárůstem popularity závodů ve sprintu. Rovná dráha o délce čtvrt míle (zhruba 400 metrů), kdo je na konci první, vyhrává – stačilo najít rovný úsek mezi semafory a stali jste se pouličním hrdinou. Menší sportovní vozy typu Chevrolet Camaro, Plymouth Barracuda nebo Ford Mustang byly předzvěstí opravdových muscle cars (říká se jim pony cars), skutečné těžké váhy přišly ve formě nových generací – Shelby Mustang, Pontiac Firebird, Dodge Charger nebo Plymouth Road Runner. Jejich nejsportovnější verze šly cestou obřích, nezřídka sedmi- a vícelitrových motorů a odlehčení ve formě spartánského interiéru, laminátových dílů karoserie nebo minimálního odhlučnění. V klasickém dealerství jste si tak mohli koupit auto s výkonem přes 400 koní a provozovat ho na normální silnici. Jistě, šlo hlavně o rychlost v přímce, protože muscle cars měly většinou jednoduchou zadní nápravu, obešly se bez samonosné karoserie a obecně vycházely z plebejských vozů. Na druhou stranu bylo snadné je upravit pro ještě vyšší výkon a pořídit plus provozovat za levný peníz. K jejich popularitě přispívaly také závodní úspěchy doma i v zámoří. Pak ale přišla ropná krize let sedmdesátých, která nenažraným řvoucím motorům šlápla na krk. I přes relativně vysoký objem motorů výkon nezřídka klesl na úroveň současného dieselového kombi. Řada aut skončila a byla přeznačena na zcela obyčejné modely, další se tvářily sportovně, ale ztratily své kouzlo – po stránce síly i designu.

Velkolepé srazy plné naleštěných bouráků z USA jsou dnes nedílnou součástí české automobilové kultury a muscle cars na nich vždy budí zasloužené pozdvižení

Renesance výkonu

Skutečný návrat muscle cars nastal až v novém tisíciletí. Po marných pokusech z let devadesátých byl první vlaštovkou Pontiac GTO z roku 2004, nositel slavného odkazu brutální hranaté rakety z přelomu 60. a 70. let. Recept byl jednoduchý: šlo o nekomplikované kupé s osmiválcem, tedy čistokrevný muscle car. Pontiac si ho vlastně vypůjčil z Austrálie, kde si tento typ aut udržel popularitu navzdory technickému pokroku – původně šlo o Holden Monaro. I přes správné ingredience však šlo o propadák, čistě kvůli designu, který až příliš připomínal asijské vozy. Plnohodnotná renesance proběhla v režii Fordu, který na autosalonu v Detroitu v roce 2004 představil novou generaci Mustangu. Zamračená příď s negativně sklopenou mřížkou, světla à la originál z 60. let, osmiválec pod kapotou – v takovém stroji nadšenci skutečně viděli muscle car. Úspěch Mustangu vyvolal retro vlnu i u ostatních výrobců, následovaly ho Dodge Challenger, Chevrolet Camaro, ve čtyřdveřové kategorii pak Cadillac CTS-V nebo Dodge Charger. Začátky byly skromné, Mustang začínal s osmiválcem o objemu 4,6 litru, naladěným na výkon 319 koní, ale jak je u muscle cars zvykem, neustálé vylepšování provázelo celý jeho život. Časem dostal pětilitrový osmiválec s více než čtyřmi stovkami koní, poté přišly sportovní verze GT500 s kompresorem a až 558 koni, jinou cestou šla verze Boss 302, která nabídla polozávodní komponenty podvozku, výztuhy a motor bez přeplňování, naladěný na 450 koní. Vrcholem u minulé generace Mustangu bylo GT500 z roku 2012, nyní s osmiválcem o objemu 5,8 litru, který díky kompresoru dosahoval výkonu 671 koní. Historie se tedy opakovala – lidový muscle car opět svou silou atakoval hodnoty, vyhrazené pro exotické supersporty z Německa či Itálie.

Směle do celého světa

V Evropě a jiných částech světa byly muscle cars dlouhá léta extrémně nedostatkové zboží. V České republice se po uvolnění poměrů v roce 1989 staly „ameriky“ symbolem prosperity, ovšem bez vkusu, ladu a skladu. Jakákoliv vylágrovaná rachotina působila jako magnet na pozornost, nehledě na její skutečnou kvalitu či hodnotu. Scéna okolo amerických vozů však postupně nabírala na síle a dnes patří k tomu nejzajímavějšímu, co u nás najdete. Velkolepé srazy plné naleštěných bouráků z USA jsou dnes nedílnou součástí české automobilové kultury a muscle cars na nich vždy budí zasloužené pozdvižení. K nám se tyto vozy dostávaly formou šedého importu bez oficiální podpory, ovšem legálně. Specializované firmy vám zajistily a i dnes zajistí dovoz, homologaci i s potřebnými úpravami a přihlášení. Možná se tak dělo v až příliš velkých číslech, jak si jinak vysvětlit, že se úpravy dle evropské legislativy kvůli oficiálnímu servisu a importu Američanům vyplatily? Také šlo o image, například Chevrolet potřeboval vlajkovou loď, auto z plakátu, které by zákazníky přitáhlo do prodejen, kde si pak mohli koupit relativně průměrné civilní modely typu Aveo, Captiva nebo Cruze. Koncem roku 2011 oficiálně vstupuje na český trh Chevrolet Camaro, který se základní cenou 1 033 000 Kč přináší motor V8 s objemem 6,2 litru a výkonem 432 koní. V loňském roce ho následoval Ford Mustang šesté generace, který s pětilitrovým osmiválcem Coyote o výkonu 421 koní a bohatou výbavou pořídíte již za 1 142 000 Kč. K mání je i ve verzi 2,3 EcoBoost, osazené přeplňovaným čtyřválcem s 317 koni, která nabídne stejný styl s menší spotřebou a o něco horší jízdní dynamikou. Oficiálně prodávané muscle cars jsou nyní žádanými ojetinami, nabízenými za slušné peníze a nezřídka stále v záruce, i když na evropském trhu jich najdete relativně omezené množství kvůli nižší výrobní alokaci a faktu, že je lidé prodávat nechtějí. O jejich popularitě také svědčí, že se například Mustang nejen v Evropě vyprodal během několika okamžiků. Pro ty nejodvážnější je k dispozici Dodge Challenger ve verzi Hellcat, disponující výkonem 717 koní – pro srovnání, nejmodernější Ferrari 488 GTB jich má pouze 670.

Dodge Charger SRT Hellcat

Auta s duší: Esence muscle cars

Najít jádro atraktivity muscle cars není na první pohled snadné. Vše totiž dělají jen napůl. Jsou jakž takž praktická, rychlá a zároveň ne nejrychlejší, na závodním okruhu jim často ujede dobře řízený sportovní hatchback… V čem tedy stále oslovují tolik lidí? Vždyť přesně odpovídají definici „auta k ničemu“. Prvním stavebním kamenem jejich úspěchu je cena – vždy nabídnou solidní výkon za rozumné peníze. Stačí si porovnat ceník Fordu Mustang s podobně silným BMW M3 či M4 a zjistíte, že stejnou porci koní dostanete za polovic. I když vám sportovní sedan či kupé od BMW ujedou, v tom spočívá další, hůře uchopitelný prvek vášně pro muscle cars. Od dob primitivních houpavých korábů urazila dlouhou cestu, mohou se pyšnit sofistikovanými nápravami, adaptivním odpružením, osmi- až desetistupňovými automatickými převodovkami a další moderní technickou výbavou. I tak však preferují každodenní použitelnost namísto co nejrychlejších zajetých časů na závodním okruhu. Co je nejdůležitější: jsou zábavná svým vlastním způsobem. Umí dělat hluk a díky poháněné zadní nápravě a síle motoru není problém sklouznout se s nimi smykem za jakýchkoliv podmínek. Působí na vaše smysly, odhalují v každém řidiči malé dítě, které chce občas dělat rozruch. Tato dobrácká „hovězí“ nátura je esencí muscle caru. Nebere se vážně, stejně jako jeho řidič, je tu, aby vás bavil. Komu by se nelíbilo rozjet se na semaforu tak, aby za vámi zůstaly dvě „vygumované“ čáry na asfaltu? Ford Mustang má pro zábavu i speciální funkci Line Lock, která odpojí zadní brzdy, aktivuje ty přední a dovolí vám efektně pálit pneumatiky v oblaku bílého kouře. Zní vám to rozumně a legálně? Od aut, která vznikla jako speciály pašeráků kořalky, se přeci nedá čekat nic jiného…

Dobrácká „hovězí“ nátura je esencí muscle caru

Muscle cars pro 21. století:

Chevrolet Camaro SS
Motor: V8, 6,2 l, 461 koní
Max. rychlost:
0–96 km/h: 4,0 s
Cena: 643 000 Kč (přepočet z USD)

Chevrolet Camaro ZL1
Motor: V8, 6,2 l, kompresor, 649 koní
0–100 km/h: 3,8 s
Max. rychlost: 315 km/h
Cena: 1 490 000 Kč (přepočet z USD)

Ford Mustang GT
Motor: V8, 5,0 l, 421 koní
Max. rychlost: 250 km/h
0–100 km/h: 4,8 s
Cena: 1 142 000 Kč

Ford Mustang Shelby GT350
Motor: V8, 5,2 l, 533 koní
Max. rychlost: 275 km/h
0–100 km/h: 3,9 s
Cena: 1 377 000 Kč (přepočet z USD)

Dodge Challenger SRT 392
Motor: V8, 6,4 l, 492 koní
0–96 km/h: 4,5 s
Max. rychlost: 293 km/h
Cena: 1 117 000 Kč (přepočet z USD)

Dodge Challenger SRT Hellcat
Motor: V8, 6,2 l, kompresor, 717 koní
Max. rychlost: 328 km/h
0–100 km/h: 3,7 s
Cena: 2 012 000 Kč

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here