Johann Malle

Loni tomu bylo už čtyřicet let, co se značka Casio rozhodla vstoupit na trh náramkových hodinek. Během poměrně krátké doby se jí podařilo vydobýt značné renomé a věhlas po celém světě. V segmentu mechanických hodinek budete jen těžko hledat někoho, kdo nezná Rolex. V oblasti elektrických hodinek má navrch zase Casio. Ročně vyrobí téměř čtyřicet milionů kusů hodinek, v cenách od pár stovek až po desítky tisíc korun. Z toho vyplývá, že uspokojí téměř každou cílovou skupinu. Radiem řízené modely Casio si cení i sběratelé, vždyť podle něčeho přece své luxusní mechanické modely seřizovat musí.

Do země vycházejícího slunce jsme se vydali odkrýt tajemství značky Casio. Na návštěvě v obřím mrakodrapu, přezdívaném „G-Shock bulding“, kde sídlí celé vedení, jsme obdivovali klenoty místního muzea Futurerium a setkali jsme se i s osobnostmi, které za celým gigantem stojí. Přítomni byli nejen ředitel Hiroshi Nakamura a Kikuo Ibe, který je otcem legendárních hodinek G-Shock, ale také Yuichi Masuda, výkonný ředitel a člen představenstva a navíc generální manažer divize hodinek. Právě ten si našel čas na rozhovor s námi.

Kde všude vlastně hodinky Casio vznikají? Kolik hodinek produkuje továrna na okraji města Yamagata ročně?

Na japonské výrobní lince, zde v Yamagata, vzniká 2,6 milionu hodinek ročně, nicméně toto číslo dál poroste. Vyrábíme tu totiž všechny strojky, které rozesíláme do našich dalších výrobních hal, které máme v Thajsku i v Číně. Tam vznikají nejzákladnější a lidem nejdostupnější modely. Jejich celková roční produkce je v současnosti naplánována na 39 milionů kusů a do budoucna stále věříme v možné rozšiřování produktových řad.

Na které z nich se nyní nejvíce soustředíte?

V současnosti se nejvíce soustředíme na šest našich základních celosvětově rozšířených značek, jako je ProTrek, Oceanus, Edifice, Sheen a hlavně klíčový G-Shock a Baby-G. Nejde jen o to, neustále vyrábět víc a víc hodinek, ale snažíme se také zvýšit povědomí o jejich historii, souvislostech a celkově o značce jako takové. S hodinkami jsme začali teprve v roce 1974, což je na rozdíl od ostatních konkurentů poměrně pozdě, a přesto máme příběhy, které je určitě zajímavé vyprávět nebo jim naslouchat. Již tedy přes 40 let, co se věnujeme digitálním hodinkám, nicméně pouze asi deset let se naplno věnujeme i analogovým. Důvodem je skutečnost, že 80 % hodinek na trhu analogový systém využívá a my do něho vcházíme se zcela odlišnými technologiemi, které Casio vyvíjí. Právě tím definujeme novou kategorii. Chceme se s některými našimi produkty dostat také do vyššího cenového sektoru a nabízet prémiové hodinky po boku vyšších, mnohdy švýcarských značek.

Když hovoříte o roku 1974, nelze se nezeptat na Casiotron, vaše a světově první hodinky s technologií displeje LCD. Není v plánu nějaká reedice těchto slavných hodinek? Vždyť retro je dnes „in“…

Ano, přemýšleli jsme nad reinkarnací modelu Casiotron i dalších našich ikon, jako třeba hodinek WQV-1 s integrovanou kamerou, ale v současné době určitě nebudeme žádné ze starých modelů znovu uvádět. Myslím, že by to bylo moc brzy a daleko elegantnější bude počkat na padesáté výročí. Módu retro designu samozřejmě vnímáme a řekl bych, že celosvětový úspěch našich digitálních A 168A, a to ať už v ocelové, či zlacené variantě, o tom dost vypovídá. Oblíbili si je nejenom mladí v různých subkulturách, ale také celebrity. Každý si v nich najde to své.

Musím říct, že je pro mne ohromující vidět brand positioning značky Casio, respektive G-Shock, v Japonsku. Na hlavních nákupních třídách jsou zde vystavené vaše hodinky ve vlastních prodejních koutcích, a to vedle značek haute horlogerie, jako je Jaeger-LeCoultre, Vacheron Constantin, Richard Mille či A. Lange & Söhne. Myslíte, že takového postavení dosáhnete i na jiných trzích?

Se značkou G-Shock se nám dosáhnout tohoto postavení povedlo poměrně rychle. Japonští zákazníci nás totiž mají rádi a tuzemské hodinky jsou pro ně srdcovou záležitostí. V některých obchodních domech sousedí naše expozice i se značkami Swatch Group, jako jsou Longines, Omega, Blancpain či Breguet. Na podobné strategii se snažíme nyní pracovat i u prémiových hodinek MR-G a Oceanus. Ty bychom chtěli komunikovat i na dalších asijských trzích a do budoucna i v Evropě. Tam je zatím všeobecným high-endem naší produkce právě G-Shock a musím přiznat, že některé butiky nám již vycházejí vstříc.

A jak jsou na tom speciální edice hodinek Casio? Na basilejském veletrhu lze obdivovat i modely s cenou kolem desetitisíc eur?

Tyto edice jsou určeny výhradně pro japonský trh, kde je nabízíme ve vlastních obchodech. Japonci jsou totiž ke značce Casio velmi loajální a věrní, a proto i poptávka po velmi drahých hodinkách naší produkce stále roste. V minulosti bylo několik výjimek, kdy hodinky putovaly mimo Japonsko, ale vždy se jednalo o prodej skrze naše vlastní butiky.

G-Shock má po celém světě neuvěřitelný úspěch. Nepřemýšleli jste o dalším materiálu? Nepřijde po oceli a titanu třeba verze v hliníku nebo ve zlatě?

Původní model G-Shock vznikl z oceli, kterou na lunetě dotvářela speciální pryskyřice, ale to už je dávno. Ve vývoji jsme dospěli k ideálnímu materiálu, kterým je tvrzený plast, a toho se budeme zatím držet nadále, neboť vykazuje neuvěřitelnou odolnost. A ta je pro nás velmi důležitá. U verze MR-G jsme sáhli po titanu, a to jak při výrobě pouzdra, tak tahu. Tím chci říci, že nové materiály zvažujeme, ale musí ladit s naší koncepcí. Navíc, pokud se rozhodneme s nějakým materiálem pracovat, měl by také vyhovovat i dalším našim značkám. Co se zlata týče, občas jej využíváme, ale pouze u speciálních edic, kde má jen dekorativní funkci.

Casio G-Shock MR G

A co diamanty? Existuje několik společností, které se zaobírají zdobením vašich hodinek, nemáte něco podobného v plánu i vy?

Máte pravdu, ve světě je hodně příznivců řady G-Shock a rádi si je na zakázku nechávají lemovat diamanty. Hodnota hodinek tak najednou rapidně vzroste a celebrity, které je nosí, se mohou chlubit vskutku unikátním produktem, a přesto být věrni značce. My ale v plánu výrobu podobných hodinek nemáme. Naším hlavním cílem je, aby hodinky G-Shock byly co nejodolnější i v těch nejextrémnějších podmínkách, což by diamantová vrstva mohla narušit. Diamanty by také v krajních situacích při namáhání pouzdra či náramku mohly vypadnout, což by se majiteli asi nelíbilo. Chceme dál vyvíjet strojky s novými funkcemi i nový design hodinek – vše musí ale splňovat filosofii „absolute toughness“.

Se společností Taica jste vyvinuli a patentovali α gel (alfa gel), který v současnosti zajišťuje odolnost modelů G-Shock. Je pro něho v rámci vaší produkce nějaké další upotřebení?

Vlastností α gelu jsme využili také v technologii Triple G, která v nejmodernější linii G-Shock zajišťuje odolnost proti nárazu, odstředivé síle i vibracím. Nedávno jsme jej využili také při konstrukci hodinek Edifice, které spojujeme se světem motorů s důrazem na formuli 1. Dá se totiž předpokládat, že multifunkční chronografy budou na zápěstí řidičů vystaveny vibracím a přetížení. α gel tedy budeme používat i nadále, a to pouze v modelech, do jejichž osudu je vepsáno velké dobrodružství.

O kolik procent jsou odolnější hodinky při využití α gelu? Sám jsem si ověřil, že pokud na plochu z tohoto materiálu, kterou zde v budově Yamagata máte vystavenou, hodím vajíčko, tak se to vajíčko nerozbije!

Nanesením α gelu po obvodu strojku jeho odolnost roste, to je neoddiskutovatelné, nicméně vzhledem k tomu, že i základní modely G-Shock jsou velmi odolné, je těžké tyto parametry porovnávat.

Vyzkoušel jste si to? To je dobře. Skutečnost, že se vajíčko při dopadu nerozbije, zarazí prostě všechny. Stejně obdivované jsou i naše testovací stroje, v nichž se hodinky vystavují enormnímu zatížení, a nejenom ty. Testujeme i řemínky, které musí vydržet zatížení až 60 kg.

Po několika letech by se měly dostat do Evropy také hodinky Oceanus. Jak je uvedete?

Oceanus je mezi Japonci velmi populární značka. Splňuje jejich požadavky, co se velikosti týče, stejně jako po stránce estetické. Pro některé Japonce jsou hodinky G-Shock prostě moc veliké a Edifice moc sportovní. Značka Oceanus vyniká také po technické stránce a nabízí sofistikované funkce. Nejnovější přírůstek už kombinuje GPS a Waveceptor, tedy náš hybridní systém zajišťující přesný čas na celém světě. S propagací chceme začít hlavně na mezinárodních evropských letištích, tedy na místech, kde lidé velmi často musí na hodinkách manuálně měnit časovou zónu. Právě zde bychom chtěli představit výhody našeho systému.

Zmínil jste kolekci Edifice a její propojení se světem F1. Jaký je zde vývoj?

Je mi líto, ale dlouhodobou strategii značky vám zatím nemohu prozradit. Velmi dobrou spolupráci s týmem Infiniti Red Bull Racing máme podepsanou na dvě závodní sezony, tedy do konce roku 2015. Našimi tvářemi jsou stájoví závodníci Daniel Ricciardo a Daniil Kvjat, a pokud nedojde k nějakému nečekanému přestupu, tak se ani v tomto ohledu nebude nic měnit.

A další sporty? Našel by se nějaký extrémní, který by Casio do budoucna zaujal takovou měrou jako právě formule 1?

Historicky jsme spjati s mnoha disciplínami, jako je fotbal, golf a další druhy motoristických sportů. Některým z nich se stále věnujeme, ale jen na domácím trhu. Zde, v Japonsku, například pořádáme velkou golfovou tour. S hodinkami G-Shock stojíme za lidmi z BMX, skateboardingu, snowboardingu, ale máme i surfaře. Tím zdůrazňujeme tvrzení o jejich odolnosti. Nový sport zatím v našem hledáčku není, ale to se může rychle změnit.

Projekt výroby smartphonů jste zastavili už před poměrně dlouhou dobou. Nedávno jste však na trhu uvedli hodinky Edifice EQB-500, které je při seřizování třeba propojit s telefonem. Nechcete produkovat moderní „smart“ hodinky, ale do stávajících modelů integrujete možnost propojení s telefonem, a tím pádem přijímání e-mailů či zpráv. Jaká je v tomto směru vaše strategie?

Smart watch, tedy chytré hodinky a naše hodinky mohou být sice ve stejné kategorii, nicméně se liší nejenom distribucí, ale také důvodem použití. V případě smart hodinek se jejich majitel prostě musí objektivně smířit s tím, že se bude potýkat s řadou problémů, jako je třeba každodenní nabíjení. Musí si tedy ujasnit, zda mu za tu námahu investice do takového „gadgetu“ stojí. Hodinky Casio, které jsou určené pro každodenní nošení, není na druhou stranu potřeba dobíjet vůbec. Tím pádem jsou stále k dispozici a neustále nabízejí přesný čas, což je jedna z dalších našich priorit. V některých případech, které jste jmenoval, je navíc můžeme propojit s telefonem, ale pouze jako doplňkovou funkci. Hlavní pro nás je, aby hodinky spolehlivě fungovaly a primárně sloužily k ukazování času. Co se týče divize chytrých telefonů, tu jsme sice prodali, nicméně tento segment nám stále imponuje a snažíme se naše hodinky s telefony párovat. Poslední dobou například pilně studujeme všechna současná elektronická zařízení, která lze nosit na zápěstí. Chystáme se totiž uvést produkt, jenž bude od všech konkurenčních absolutně odlišný, a přesto bude odpovídat naší koncepci.

A proč G-Shock komunikuje pouze s telefony iPhone a Samsung?

Tito dva výrobci mají zcela jistě největší podíl na trhu s chytrými telefony, což je důvod, proč jsme si vybrali v první řadě párování s nimi. Do budoucna samozřejmě plánujeme kompatibilitu rozšířit, vše je jen otázka času.