Johann Malle

Kdyby Jonathan Ive někdy prohlásil, že smyslem jeho práce je změnit svět k lepšímu, znělo by to od tohoto skromného rezervovaného Brita nabubřele. Přesto málokterý designér současné éry zasáhl do života desítek milionů lidí tak výrazně jako právě šéf designu společnosti Apple.

Žijeme v době rozvinutých technologií, spotřební elektronika a zejména komunikační technologie nás doprovází bez nadsázky na každém kroku. Každé zkvalitnění interakce mezi uživatelem a touto technikou má obrovský význam. A právě Apple má na sblížení elektroniky s člověkem nepopiratelné zásluhy. Jonathan „Jony“ Ive, Senior Vice President of Design společnosti Apple, ve firmě pracuje od roku 1992. Stal se blízkým spolupracovníkem a přítelem Steva Jobse a stál za designem všech převratných produktů, se kterými „jablka“ přišla: iMac, iPod, iPhone, iPad, MacBook a další.

Auta, rugby a rock’n’roll

Jonathan Paul Ive se narodil v roce 1967 v Londýně. Jeho otec, stříbrotepec, přednášel na polytechnice v Middlesexu. Ive vzpomíná, že nejhezčí dárek pro něj byl, když jej zručný otec vzal do prázdné školní dílny a pomáhal mu vyrábět, cokoliv chtěl. Podle svých slov už od 14 let rád „kreslil a vyráběl věci“.

Na střední škole se zajímal o auta a byl to právě tento obor, který ho později přivedl k designu. Věnoval se také ragby a bubnování v kapele Whitraven. Mezi jeho hudební vzory tehdy patřila skupina Pink Floyd. Jako hráč ragby si vysloužil přezdívku „něžný obr“. Hrál na pozici pilíře a byl mezi spoluhráči oblíbený pro svou spolehlivost a skromnost.

Po střední škole začal studovat automobilový design na Královské akademii umění v Londýně, ale nevyhovovaly mu výukové metody („Posluchárny byly plné studentů, kteří dělali brrrm brrrm brrrm, zatímco kreslili“), přestoupil proto na studium průmyslového designu na Newcastle Polytechnic (nyní Northumbria University). Design zařízení, jako jsou naslouchátka, pro něj nejspíš nebyl stejně motivující jako později návrh produktů pro Apple, přesto byly produkty jeho práce vystaveny v londýnském muzeu designu.

Pracovní proces

Po škole nastoupil do designové agentury Roberts Weaver Group, která byla jeho sponzorem během studia. Podle vlastních slov zde docela bojoval s počítači a jejich uživatelskými rozhraními. Připadal si kvůli tomu technicky neohrabaný a už v té době oceňoval intuitivní přístup počítačů Macintosh ovládaných myší. Později řekl: „Když vám v restauraci nechutná jídlo, obvykle to dáte za vinu kuchaři. Pokud nám však nesedí technika, máme tendenci obviňovat sebe…“ Tady vzniká jeho pozdější důraz na uživatelskou přívětivost a jednoduchost.

Po roční pracovní zkušenosti se připojil k nově založené designérské společnosti Tangerine. V rámci ní navrhl podobu různých předmětů od mikrovlnky po zubní kartáček. Jeho frustrace dostoupila vrcholu v momentě, kdy klient Ideal Standard smetl ze stolu jeho návrhy na umyvadlo, bidet a záchodovou mísu jako moc nákladné a moderní. Tím Tangerine o Ivea přišla. Ive nesnášel práci pro klienty, kteří nesdílí stejné hodnoty jako on.

 

Nakousnuté jablko

Naopak mezi dobré klienty Tangerine patřila americká firma Apple. Ive, jako konzultant šéfa produktového designu Apple Roberta Brunnera, pomáhal s návrhem původních modelů PowerBook. V společnosti Apple jej dva roky neúspěšně přemlouvali, aby se stal interním zaměstnancem. V roce 1992, po odchodu z Tangerine, na nabídku kalifornské firmy kývnul. Počátek 90. let nebyl pro Apple nejlepším obdobím. V oblasti počítačů měl v roce 1994 tržní podíl 7 %, přicházel s řadou nepochopených produktů, které se míjely s potřebami nebo finančními možnostmi zákazníků. Ive ve své pracovně v suterénu tvořil návrhy, které nikoho příliš nezajímaly – několik let pracoval na designu šuplíků tiskáren, PDA zařízení Newton nebo předraženého počítače TAM (Twentieth Anniversary Mac) vyrobeného k 20. výročí firmy. Většina jeho návrhů však skončila v šuplíku. „Jony“, jak se mu říká, uvažoval o návratu do Anglie, ale jeho tehdejší šéf Jon Rubinstein se jej snažil udržet oživováním vize na velký návrat značky Apple. A k tomu skutečně došlo.

Jonathan Ive a Steve Jobs

V roce 1997 se po 12 letech do firmy vrátil Steve Jobs. To bylo pro Apple jako polití živou vodou. Jobs vdechl firmě nový život. Ukončil výrobu většiny tehdejších produktů a zbavil se části zaměstnanců. Když se vydal na prohlídku oddělení designu, které tehdy sídlilo přes ulici naproti hlavní budově, a viděl všechny úžasné Iveovy prototypy, řekl prý: „Můj Bože, copak tady máme?“ I když původně uvažoval o najmutí italského designérského esa Giorgietta Giugiara (profil ve Watch It! #15, zima 2013) pro návrh nových produktů Apple, nakonec se rozhodl svěřit tuto práci Iveovi. Ten se stal Senior Vice Presidentem pro průmyslový design, jeho oddělení se přesunulo do hlavní budovy, kde se stalo srdcem celé firmy. Jobs si dobře uvědomoval význam designu pro svou firmu. Investoval nemalé peníze do nejmodernějšího vybavení pro rychlou tvorbu 3D prototypů. Zesílil zabezpečení tím, že odstřihl designové studio od ostatních oddělení, aby zabránil únikům informací o chystaných produktech. Designéři dokonce dostali svou vlastní kuchyň, aby v kantýně neměli nutkání bavit se o své práci. Jobs trávíval v této vývojové laboratoři nejvíce času při neustálém procesu testování. Z Ivea a Jobse se stali velmi blízcí přátelé, Jobs měl na Jonyho z lidí v jeho okolí také největší vliv.

Steve Jobs udělal z designu klíčový prvek nové strategie Apple. Firmě se poté podařilo přijít se sérií produktů, které svou funkční čistotou, estetickou přívětivostí získaly masovou popularitu a změnily trh s elektronikou.

iMac

Prvním výsledkem práce restrukturalizované firmy byl v roce 1998 představený all-in-one počítač iMac. Do jeho sympatického designu, založeném na oblých liniích, průhledných částek a příjemných barevných kombinacích, se uživatelé byli schopni zamilovat na první pohled. Ive prý trávil hodiny v továrně na sladkosti a studoval působení různých barev a barevných kombinací, než přišel s barevnou škálou pro iMac. Podařilo se mu přijít s designem, který na první pohled ukazoval, že tento počítač není pouze pro práci, ale i pro zábavu.

Ive na Jobsovu adresu uvedl: „Málokdo ví, že Steve Jobs je výjimečný designér.“ Byl přítomen každé fázi vzniku iMacu, jehož tvorbu Ives popsal jako „velmi dynamický kreativní proces“. Naopak Jobs o Iveovi prohlásil: „Má největší operační sílu z celé firmy s výjimkou mé osoby.“ Oba sdíleli také stejnou obsesi jednoduchostí. „Jednoduchost není absence zbytečností, to je až důsledek jednoduchosti. Jednoduchost je popsání podstaty, účelu, místa a objektu,“ řekl Ive.

iSuccess

Jobs si uvědomoval, že pokud má jít technika blíž k lidem a integrovat se do jejich každodenních životů, je nutné jít nad rámec konceptu osobních počítačů. Jeho vizi Ive dokonale vystihnul v hudebním přehrávači iPod. I před iPodem existovaly přehrávače hudby ve formátu MP3, ale teprve sympatický iPod s jednoduchým intuitivním ovládáním způsobil masívní rozšíření této technologie. Ive a Jobs představili několik variant populárního přístroje.

Ive ve svým designových laboratořích spolupracuje s týmem patnácti designérů z Velké Británie, Ameriky, Japonska, Austrálie a Nového Zélandu. K jeho stylu práce patří neustálé zkoušení prototypů a jejich zdokonalování. „Když jste dost inovativní, nemáte žádný prototyp, na který se můžete odkázat,“ prohlásil. Do designového oddělení mají přístup pouze nejvyšší představitelé firmy.

Další revoluční zařízení z dílen Apple byl chytrý mobilní telefon iPhone (2007). Jednoduchý design bez mechanických tlačítek, multidotykový displej krytý sklem, intuitivní a veskrze přívětivé uživatelské prostředí a v neposlední řadě „vnímaná kvalita“ přístroje vyvolaly masový zájem, jaký svět mobilních telefonů do té doby nepoznal. iPhone nastavil řadu standardů, které dnes více či méně okatě kopíruje řada jiných výrobců.

Co je na produktech Apple naprosto fenomenální, je ochota zákazníků platit za design. Vždy tu byla úzká skupina zákazníků ochotná si připlatit za styl a výjimečný design. Společnost Apple to však naučila široké masy zákazníků. Lidé nocující v dlouhých frontách před MacStore pokaždé, když má být na trh uvedena nová verze iPhonu, nejsou studenti architektury ani kreativní ředitelé…

Stejnou revoluci, jako dříve iPod a iPhone, způsobil ve své oblasti tablet iPad. Plnohodnotný přístup k pracovním nástrojům, multimédiím atd. byl díky kompaktnímu zařízení najednou blíže po ruce než kdy dříve.

Úkrokem ze světa spotřební elektroniky byla práce na postavě Eve v Pixarovském animovaném filmu Wall-E. Steve Jobs vlastnil akcie Pixaru, proto mu dalo smysl podpořit film lidskými zdroji Apple. Postava Eve, kterou Ive pro film vytvořil, mohla symbolizovat přístup Apple k designu, zejména ve srovnání s hlavní postavou filmu. Rezavý a čistě mechanický robot Wall-E, pohybující se po skřípajících pásech, vedle high-tech robotky Eve, která, přestože postavená na technologiích budoucnosti, projevuje emoce, jako by symbolizovaly starou a novou éru. Mobil z 90. let a iPhone…

Režisér filmu Stanton vzpomínal na spolupráci s Iveem na postavě, která měla znamenat budoucnost technologií: „Apple je tak uzavřený a tajnůstkařský, že (Ive) nemohl ani naznačit, kudy se budoucnost technologií bude ubírat.“

Lidské rozhraní

Od konce roku 2009 je Ive šéfem Human Interface. Je tak kromě designu zodpovědný za design uživatelských rozhraní softwarových aplikací Apple. S tím získala jeho pozice nový název „Senior Vice President of Design“.

Za zhruba 20 let, z nichž převážnou část už Jony Ive ve společnosti pracoval, se zvedly roční prodeje produktů Applu více než desetkrát. V roce 1992 čítal zisk Apple Computer 530 milionů amerických dolarů za prodej širokého spektra počítačů, o které nikdo příliš nestál. Představením iMacu v roce 1998 a jeho minimálně stejně důležitých následníků iPodu, iPhonu a iPadu se Appe vrátil mezi nejcennější společnosti světa silnější než kdy dřív a s obratem vyšším než Google a Microsoft. V žebříčku nejcennějších společností světa je nyní Apple také na samém vrcholu.

Foťák Leica_219 navrhl Ive společně s dalším slavným designérem Marcem Newsonem pro aukci (RED)

Ive má pro Apple nevyčíslitelnou hodnotu. Jeho design přinesl revoluci do všech odvětví – od počítačů přes hudbu a televizi až po mobilní zařízení. Po úmrtí Steva Jobse má Ive v Applu ještě mnohem důležitější roli než dříve. Tím víc, že nový šéf Tim Cook nesdílí Jobsovu vášeň pro design.

Jeho významu si jsou vědomi i doma ve Velké Británii, a tak v prosinci roku 2011 získal Jonathan Ive hodnost rytíře Britského království za „přínos designu a podnikové sféře“. V roce 2012 byl povýšen do rytířského stavu. Ive tuto čest popsal jako „naprosto vzrušující“ a dodal, že v něm vyvolává „jak pokoru, tak nesmírnou vděčnost“.

Jaeger-LeCoultre Memovox Tribute to Deep Sea je opět výsledkem spolupráce Ivea a Newsnona pro aukci (RED)

Ivea ovlivnila práce a principy legendárního Dietera Ramse, šéfa designu Braun (1961–1995). Rams sám uvedl, že Apple je jednou z mála firem, vytvářejících produkty dle jím definovaných „10 principů dobrého designu“.