Johann Malle

Tak to je slovy klasika „otázka za milión dolarů“. Koupit a prodat hodinky se ziskem není vůbec snadné a daleko častější jsou opačné případy. Téměř každé nové hodinky nošením či jen držením ztrácejí část své hodnoty. Přesto existují cesty a možnosti, jak toto neúprosné pravidlo porazit.

Hned úvodem ale raději zklameme ty, kteří se nechali nalákat lehce bulvárním nadpisem a čekají deset zaručených rad, jak se na hodinkách rychle napakovat, či instantní rukověť ve stylu ‚Egyptsky snadno a rychle‘. A už vůbec zde, pochopitelně, nenajdete spolehlivé tipy na výdělek, podobně jako se těžko někdo bude veřejně chlubit mapkou ostrova, kde piráti zakopali zlatý poklad. Naznačíme zde jen směry, po kterých by se měl privátní connoisseur, dbající na ekonomické aspekty, vydat.

Problematice hodinek jako investičního produktu se poměrně zevrubně a erudovaně věnoval článek Martina Šafránka ve čtvrtém čísle Watch It! (jaro 2011), jehož dedukce a závěry ani po pěti letech neztratily nic z platnosti. Neméně zajímavé postřehy přinesl i Stan Rossel v navazujícím článku o světových aukcích hodinek. Shrňme si tedy pro začátek ve stručnosti několik obecných principů výhodného nákupu a prodeje hodinek.

K často citovaným případům znásobení nákupní ceny patří ocelový chronograf Rolex Daytona, proslavený Paulem Newmanem

Premisy dobrého ‚dealu‘

Prémiová či jiným způsobem unikátní značka s dostatečným okruhem loajálních fanoušků / potenciálních kupců, kteří jsou schopni vyšroubovat cenu do občas až nelogických výšin.

  • Limitovaná, ideálně číslovaná edice. Ovšem zdaleka ne každá je zárukou zhodnocení. Omezená edice od už beztak velice vysoko ceněné značky Patek Philippe, která s nimi vůbec nehýří, se v podstatě rovná zaručenému tipu, pravda s poměrně vysokým ‚startovným‘. Naopak v záplavě limitovaných sérií od Hublotu potenciál zhodnocení rapidně klesá. Obecně platí, čím méně (vyrobených, potažmo dochovaných kusů), tím lépe.Obchodně zajímavou podskupinou jsou také edice vyrobené speciálně pro omezený okruh lidí – vojenskou jednotku, úspěšné sportovce, zaměstnance nějakého podniku, účastníky nějaké historicky známé akce a tak podobně. Tím se volně dostáváme k dalšímu principu.
  • Unikátní předcházející majitel. Vrchol hodinkového investora, pro většinu z nás ovšem nedostupný. K nákupu hodinek po Steveu McQueenovi nebo třeba indickém mahárádžovi totiž nemusí stačit ani velká nůše zlaťáků, protože velmi pravděpodobně bude vaším soupeřem v aukci samotná manufaktura, která si takovéto majstrštyky skupuje pro své firemní muzeum. Prostředkům, které na to dokáže původní výrobce vynaložit, lze těžko konkurovat. Výjimky ovšem potvrzují pravidlo. Nejmenovaný autorův známý se před pár lety, konkrétně v době šoku po pádu Lehman Brothers, kdy byla celospolečenská ochota nakupovat cokoli zbytného téměř na bodu mrazu, relativně lacino v online aukci dostal k leteckým primkám jediného českého kosmonauta Vladimíra Remka. Přestože se je nechystá prodat, jejich dnešní tržní cenu odhaduje na minimálně trojnásobek.
  • Správný okamžik, viz zmíněný příklad s nákupem Remkových leteckých primek. Jak praví jedna z obecných investorských pouček, nejlépe se nakupuje, když se všichni zbavují, a naopak radí prodávat při nejvyšší poptávce, když trh po daném zboží šílí. Rada je to akademicky skvělá, avšak rozpoznat ten okamžik je otázkou vyvinutého obchodnického čichu, který nezávisí jen na nějakém vyšším vnuknutí, ale spíše na zkušenosti, informacích, předvídavosti a také trochu nevypočitatelném faktoru štěstí, plus zdravé míře odvahy.
  • Kvalitní informace a co nejlepší orientace na trhu – takže sledování odborné literatury, výsledků aukcí, novinek na trhu… Cenným zdrojem občas i zákulisních informací jsou diskusní fóra, ať už na domácí scéně dominantní chronomag, či v angličtině komunitní fóra zaměřená na jednotlivé značky. Mezi členy těchto komunit se také realizuje nikoli nepodstatná část secondhandových transakcí.
  • Počet a skladba komplikací. To sice není nezbytná podmínka dobrého ‚kaufu‘, ale asi netřeba rozebírat, že čím komplikovanější hodinky, tím jsou exkluzivnější. Na druhou stranu je u nich nutno počítat s vyššími případnými servisními náklady. V extrémních případech dokážou hodinky kvalifikovaně servisovat jen hodináři, které spočítáte na prstech jedné ruky, a ti určitě nepracují za průměrnou švýcarskou mzdu (a ta je pro zajímavost v přepočtu na koruny 186 000 měsíčně brutto, tedy asi o 10 000 více než základní plat českého premiéra nebo předsedy parlamentní komory). Takže takříkajíc vyšší dívčí, rozhodně nic pro začátečníka.
  • A v neposlední řadě pokud možno intaktní stav hodinek, ideálně s příslušnou dokumentací, doklady o původu a servisu.
Mezi příklady pěkného zhodnocení najdeme řadu modelů Panerai. Ten například na jaře 2011 poprvé přišel s bronzovým pouzdrem u modelu Luminor Submersible 1950 3-Days Automatic (PAM 382) v edici 1000 kusů. U nás byly tehdy nabízeny za 227 760 Kč, dnes se ani onošené nenajdou pod 25 000 USD, ve špičkovém stavu klidně za 35 000.

Kde nakupovat

Po předchozí obecné rozcvičce se teď porozhlédneme, kde je šance dobrý obchod s hodinkami uzavřít. V podstatě každému jsou po registraci přístupné internetové aukce a bazary, na kterých lze ulovit leccos. Tuzemské aukro, globální eBay nebo na hodinky výhradně zaměřené chrono24 jsou weby známé asi každému příznivci hodinek. Jako celý internet i zdejší nákupy mají svá rizika: Padělky nebo částečné padělky (u nás celkem rozšířené u vyhledávaných modelů starších primek) a nemožnost si předem objekt koupě osahat nemusí vyhovovat každému. Minimálně mohou ovšem posloužit jako určitá reference pro stanovení tržní ceny. Fajnšmekři ale vědí, že jen rychlá klávesnice na dobrý deal nestačí a občas je potřeba zvednout tělo a vyrazit do světa.

Valná část hodinářských novinek je každoročně představována na dvou švýcarských veletrzích, z kterých vám Watch It! pravidelně přináší zpravodajství. Na lednový Salon International de la Haute Horlogerie, konaný v Ženevě, je omezenější přístup a je třeba být pozván (například tuzemským prodejcem konkrétní značky), jarní Baselworld je ‘lidovější’ a přístupný po akreditaci či zakoupení vstupenky. Vyplatí se ale přijet už teoreticky připraven a sledovat tiskové zprávy, řada manufaktur se chystanými novinkami pochlubí pár týdnů dopředu. Pokud si nějakou potenciálně zajímavou limitku vyhlédnete, není příliš času na váhání – častokrát se stane, že je rozebrána (resp. závazně objednána) dalšími zájemci už během veletrhu (a v těch nejkrutějších případech dokonce už před ním). Příkladem z letošní Basileje mohou být edice Grand Seiko Spring Drive GMT a Spring Drive Chronograph GMT, vyrobené v počtu 600/500 kusů. Nejmenovanému kolegovi z redakce se týdenní přemýšlení, zda ano, či ne, nevyplatilo a bude si muset počkat zase až za rok…

Během roku se koná ještě řada menších výstav a burz, většinou v noblesních hotelech, přičemž na danou akci je obvykle nutné být zaregistrován předem. Našinci nejblíže probíhají v Německu či Švýcarsku, světoběžníci mohou zkusit štěstí také ve Spojených státech nebo v Asii. Se zajímavým nápadem přišel nedávno tým ze známého serveru hodinkee.com, který si dohodl s obchodním domem Harrods v Londýně otevření stánku, kde byly k vidění i koupi velmi zajímavé kousky. Akce trvala čtyři dny začátkem června, uvidíme, zda se bude v budoucnu opakovat.

Aukce zaměřené na výjimečné hodinky a šperky čas od času pořádají také známé aukční domy. Vedle specializovaného Antiquora, které má zhruba deset aukcí do roka, se minimálně pro informaci, za co se obchodují ty největší masterpieces, vyplatí sledovat kalendáře Christie’s, Dorotheum nebo Sotheby’s.

Relativně spolehlivým tipem pro movitějšího investora mohou být ocelové Nautily od Patek Philippe. Ještě před pěti lety byly na českém trhu k mání za cca 400 000, dnes se jejich cena blíží téměř dvojnásobku, manufaktura na nich přitom nezměnila vůbec nic. Pravda, na růstu ceny se částečně podílelo uvolnění kurzu švýcarského franku začátkem loňského roku, ale i bez něj je zhodnocení celkem působivé.

Přehled významnějších hodinkových výstav, burz a aukcí

Aukce Antiquorum
Hongkong, 6.–9. červenec
New York, 21. září
Hongkong, 15. říjen
Ženeva, 13. listopad
New York, 7. prosinec

Watch Trader Association
Dolce Munich Unterschleissheim, v termínech 23. červenec, 10. září, 15. říjen, 26. listopad

International Watch and Jewelry Guild
Mariott New York Brooklyn Bridge, 25. červenec
Hilton Los Angeles / Universal City, 29. srpen
Tropicana Las Vegas, 26. září

MIDORA
Messe Leipzig, 3. září

Hong Kong Watch and Clock Fair
Hong Kong Convention and Exhibition Centre, 6. září

Aarauer Uhrenbörse
Kultur und Kongresshaus Aarau, 11. září

Salon QP 2016
Saatchi Gallery, Londýn, 3.–5. listopad

Salon Exceptional Watches (SEW)
Moravská galerie, Brno, 4.–5. listopad

Frankfurter Uhren- und Schmuckbörse
Klassikstadt GmbH, Frankfurt nad Mohanem, 6. listopad

Salon International de la Haute Horlogerie
Palexpo Ženeva, 16. leden 2017

Baselworld
Messe Basel, 23. březen 2017

 

 

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here