Příliv čínských automobilek do Evropy už trvá nějaký ten pátek. Ať už jsou to automobilky BYD a XPeng se svými vozy či Geely s evropskými značkami Volvo, MG a Polestar. Ještě letos chce v Evropě zkusit štěstí značka HiPhi.

HiPhi X jako první zamíří k evropským zákazníkům v Německu a v Norsku

Značku luxusních elektromobilů vlastní společnost Human Horizons a ta se rozhodla expandovat na evropské trhu. K tomu ovšem potřebuje homologaci. Svůj model X proto nechala otestovat společnosti TÜV SÜD. A uspěla.

Interiér čínského luxusního SUV elektromobilu X

Průniku do Evropy tak v tuto chvíli nic nebrání. Model X je nejprodávanějším luxusním elektromobilem v Číně. Schválení je tak prvním krokem k proniknutí značky do Evropy ještě v letošním roce.

První takzvané HiPhi huby, tedy zastoupení, hodlá značka otevřít v německém Mnichově a v Norském Oslu. Volba zcela odpovídající situaci na trzích. Německo je největším evropským trhem pro bateriové elektromobily (BEV) a v Norsku činil podíl BEV na prodejích 80 %.

Modely čínské značky HiPhi na autosalonu v Šanghaji 2023

Dalším modelem chystajícím se na evropské trhy je model Z. Model Z se začal vyrábět koncem roku 2022. Oba vozy využívají pokročilou technologii baterií a účinné motory, které umožňují dojezd více než 600 km.

David Ding, zakladatel společnosti HiPhi, představil nový model Y na autosalonu v Šanghaji 2023
HiPhi Y má stejně jako model X křídlové otevíraní zadních dveří

Na autosalonu v Šanghaji značka představila nový model Y. Také s ním samozřejmě bude chtít oslovit evropské zákazníky. První objednávky budou přijaty do konce roku 2023 a dodávky HiPhi Y v Evropě se očekávají v roce 2024.

Jedním z mála, kdo před Čínskou automobilovou invazí varuje je šéf skupiny Stellantis Carlos Tavares. Ten pro týdeník Automobilwoche letos v lednu na veletrhu CES v Las Vegas prohlásil: „Cenový rozdíl mezi evropskými a čínskými vozidly je značný. Pokud se na současné situaci nic nezmění, budou se evropští zákazníci ze střední třídy stále více obracet k čínským modelům.“

„Na vině jsou regulace v Evropě. Elektromobily vyrobené v Evropě jsou díky nim přibližně o 40 % dražší než srovnatelné vozy vyrobené v Číně,“ dodal Tavares.

Andrej Poliak