Ředitel pro image, styl a dědictví značky Cartier toho ví o její historii hodně. Do společnosti Cartier nastoupil v roce 1984 na pozici reklamního manažera. Od té doby jeho rukama prošlo na 1300 historických výtvorů z archivu firmy. Nyní má na starosti jak péči o sbírky Cartier a akvizice nových předmětů, tak samotnou kontinuitu vyhraněného stylu značky.

Před pár lety jste v renovované budově farmy z 18. století poblíž La Chaux-de-Fonds zřídili centrum uměleckých řemesel. Co se tam nyní děje?

Od svého otevření v roce 2014 oddělení „Maison des Métiers d’Art” dává dohromady nejvzácnější umělecká řemesla, která se v hodinářství vyskytují. Nachází se co by kamenem dohodil od naší hodinářské manufaktury a jeho účelem je chránit unikátní umělecká řemesla, pečovat o ně a dále je rozvíjet. Tento smělý cíl se zrodil z touhy objevovat, sdílet a dále rozvíjet tyto schopnosti. Je to domov vzácných technik, které patří do tří širokých rodin: práce s ohněm, se sklem a smaltem; intarzie a mozaiky (dřevo, kameny, perleť); tradiční klenotnictví a kovotepectví.

Letos jsme představili „flamed gold“, nový přírůstek do repertoáru řemesel Cartier. Tato technika je inspirovaná metodou oxidace při tepelném modření hodinářských ručiček. Vyžaduje dokonalé zvládnutí práce s žárem, neboť právě přesná teplota je tím, co je třeba k vyvolání potřebné barvy: nejvyšší žár plamene vytvoří modrý odstín, nejchladnější béžový.

 

Cartier Clé de Cartier Automatic Skeleton s manufakturním strojkem kalibrem 9621 MC2

Jak byste definoval styl značky Cartier?

Styl Cartier je vyjádřením vztahujícím se k naší kreativitě. Každý kus vytvořený Cartier nese stejnou vizi, filozofii a kulturu. Styl Cartier je živoucí jazyk. Gramatika je to, co najdete u našich výtvorů: jedinečný smysl pro proporce, objem a linie. Části slovníku Cartier jsou více vidět, jako například římské číslice u hodinek. Styl Cartier je rozpoznatelný na první pohled.

Je fakt, že styl značky je jasně definován. Je možný nějaký jeho vývoj?

Jak jsem zmínil, styl Cartier je živoucí jazyk. Jeho slovník i gramatika se vyvíjejí. Produkt Cartier poznáte, i když je zcela nový. Každý kus je novým výtvorem a může kombinovat prvky – třeba element ze šperku použijeme v hodinkách. Oba světy jsou propojeny.

Částí vaší práce je být „strážný anděl“ stylu Cartier. Jak náročné je u tohoto úkolu rozeznat subjektivní pocit od objektivního pohledu, když rozhodujete o nových vizích?

To je podstata náročnosti této práce. Můj úkol je dát osobní vkus stranou od mé práce a více myslet jako „Cartier“. Stalo se to mojí druhou přirozeností. Tato náročnost se projeví nejvíc, když jsem zapojen do tvorby objektu, který bych sám mohl nosit.

Kombinace šperkařské dekorativnosti a hodinářství je součástí přísně střeženého stylu Cartier.

Jste také hlavou oddělení pro dědictví Cartier. Co tato role konkrétně obnáší?

Moje odpovědnost ohledně stylu a dědictví je spojena se znalostí objektů, které jsme vytvořili v minulosti. Porozumění „jak“ a „proč“ se tyto objekty objevily v minulosti, nám pomáhá dnes vytvářet pro dnešek a zítřek. Oddělení dědictví sestává ze tří různých částí: archivy, oddělení dokumentace a kolekce Cartier.

Hodinářský trh se globalizoval co do dosahu, ale různé specifické regiony mají stále specifické vnímání designu a stylu. Myslíte u tvorby nových produktů na jeho demografické cílení?

Tvoříme pro samotnou krásu objektu a, samozřejmě, zároveň si představujeme, jaký typ člověka jej bude nosit. S cílem vytvořit design, který bude relevantní, musíme mít představu o tom, co je relevantní dnes, jak lidé žijí, ale i na jaký životní styl tento kus bude odkazovat. Nesouvisí to s konkrétní národností, je to spojeno s tím, co se děje ve světě.

Je v dnešní době možné vytvořit nové ikonické hodinky, nebo nastala „postikonická“ doba? Většina ikon vznikla v 50.–70. letech…

Nerozhodujeme, jestli se hodinky stanou ikonou. Způsob, jakým je naši klienti přijmou, rozhodne. U Cartier nepochází nejikoničtější návrhy z 50. a 70. let, ale vznikly mnohem dříve – na samém začátku 20. století, jako třeba hodinky Tank nebo Santos.

Snad žádné hodinky nevystupují z konformity tak razantně jak Cartier Crash Skeleton. Řada Crash je ikonou už od roku 1967

Jak se hodinky stanou ikonou?

Silou svého designu a svou relevancí k současnému životnímu stylu.

Může marketing pomoci produktu získat status legendy?

Marketing a komunikace může pomoci vytvořit povědomí o objektu, ale nemůže mu získat status legendy.

Jaká je vaše nejoblíbenější komplikace?

Mám rád mysteriózní komplikace pro jejich čistotu. A také skeletonizaci, protože znamená nejen vidět skrz strojek, ale rovněž vytvořit strojek technicky umožňující skeletonizaci.

V hodinkách Cartier se často promítají ikonické motivy ze světa šperků Cartier.

Co bude pro Cartier v dalších letech největší výzvou?

V rámci našeho oddělení je tu pořád na co se těšit. Kreativita, obnovení našeho designového slovníku, vývoj našeho stylu, porozumění současným klientům, to vše jsou pořád velké výzvy.

Pierre Rainiero (1958)
Vystudoval HEC business school v Paříži.
Kariéru začal v reklamní agentuře Ogilvy & Mather v roce 1980.
Pro Cartier začal pracovat v roce 1984 jako International Advertising
Director v Paříži, později jako manažer marketingu a komunikace
v Itálii. V současné pozici je od roku 2003

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here