Nedávno zesnulý německý průmyslový designér Richard Sapper studoval filozofii, anatomii, obchod a strojírenství. Skvělý základ pro tvorbu založenou na technické znalosti, promyšlené funkci a působivých tvarech. Schopnost jednoduše řešit komplexní technický problém a výslednému produktu dát líbivý design Sapper předvedl na velmi širokém portfoliu svých návrhů, které zahrnuje elektroniku, jízdní kola, auta, svítidla, nábytek, vybavení kuchyně, hodiny a řadu dalších věcí.

Že vášnivý italský design stojí proti chladnému německému? Práce v Mnichově narozeného designéra, který dlouhé období tvořil v Itálii pro italské designové značky, v sobě dokáže skloubit oba přístupy v jeden působivý celek.

Varná konvice pro Alessi, „zneklidňující“ stolní hodiny Static balancující na hraně stability, přenosné rádio pro Brionvega nebo elegantní halogenová kancelářská svítilna Tizio, minimálně tyto produkty z designové kanceláře Richarda Sappera jsou považovány za ikonické produkty své doby. Za svou 60letou aktivní kariéru obdržel desetkrát prestižní cenu Compasso d’Oro, řada jeho prací je vystavena v muzeích, včetně věhlasného Muzea moderního umění v New Yorku (MoMA) nebo londýnského muzea designu.

Nedá se říct, že by měl výrazný osobní styl, ale všechny jeho návrhy se vyznačují originalitou, elegancí a podřízení se funkci. Byl však schopný přesahu nad diktát funkce ve formě osobitého vtipu. Při přebírání čestného doktorátu na North Carolina State University Sapper mluvil o životě ve válkou zdecimovaném Německu a o tom, že svou práci bral jako příležitost dělat nové věci.

Komplexní základ

Narodil se v roce 1932 v Mnichově do rodiny malíře. Po studiu filozofie, anatomie, podnikání a strojírenství na Mnichovské univerzitě krátce působil ve stylistickém oddělení automobilky Daimler Benz ve Stuttgartu. V roce 1958 přesídlil do italského Milána, samotného centra italského designu a módy, kde tvořil většinu svého života. Zpočátku zde spolupracoval s architektem Giom Pontim, později v designovém studiu obchodního domu La Rinascente, který byl v té době známý pro svůj kreativně avantgardní přístup. O rok později začal pracovat také samostatně – vytvořil například podobu rádií pro společnost Telefunken a hodiny pro firmu Lorenz.

Trvalé partnerství

Zkraje 60. let Sapper začal spolupracovat s designérem a architektem Marcem Zanusem a tato plodná spolupráce trvala 18 let – až do roku 1977. Společně začali pracovat jako konzultanti pro italskou společnost Brionvega. Ta se snažila produkovat spotřební elektroniku, která by mohla konkurovat japonským a německým firmám. Kvalitní design měl být jednou z hlavních konkurenčních výhod. Mezi nejvýraznější návrhy mezinárodního dua patřila série přenosných rádií, televizí a další spotřební elektroniky pro značku Brionvega. Přenosná televize Doney 12 z roku 1962 byla první televizí s kompletně tranzistorovou konstrukcí. Kompaktní rádio TS502 z roku 1965 byla malá kostka, která po otevření v pantech v půlce jedné strany odhalila reproduktor v jedné půlce a ovládací prvky ve druhé.

Jako vizionářský se ukázal návrh telefonu Grillo pro Siemens a Italtel. Design přístroje z roku 1965, navržený na principech sochařského minimalismu, obsahoval výklopnou mikrofonovou část, což byl o pár desítek let později módní i funkční prvek řady mobilních telefonů. Ve stejné době Sapper a Zanuso navrhli lehkou dětskou židli K1340 pro společnost Kartell. Byla to první židle kompletně vyrobená z plastické hmoty. V roce 1968 Sapper společně s dalšími kolegy (Pio Manzu a William Lansing Plumb) zorganizoval výstavu Na hranici technologie pro Triennale XIV.

Zlatá sedmdesátá

V průběhu 70. let byl Sapper zaměstnán jako konzultant při vývoji experimentálních vozů v automobilce Fiat a vývoji pneumatických struktur společnosti Pirelli. Podílel se tak na vzniku konceptu Fiat X126 Softnose, auta s měkkým povrchem, na kterém konstrukční tým zkoumal technologie mírnící následky při dopravních nehodách.

Společně s Marcem Zanusem vytvořil v roce 1972 koncept přemístitelné obytné jednotky pro výstavu „Itálie, nová domestikovaná krajina“ v newyorském Muzeu moderního umění. K tématu urbanismu se ve stejném roce vrátil ještě jednou, když s italskou architektkou jménem Gae Aulenti vytvořil výzkumnou skupinu zkoumající nové možnosti městské dopravy redukující dopravní zácpy v centru měst. Téma se rozvinulo do podoby prezentované v roce 1979 na Triennale XVI. Sapper dospěl při svém průzkumu k tomu, že pro pohyb ve městě je ideální hromadná doprava, na kterou by navázala osobní doprava pomocí skládacích jízdních kol. Výsledkem byl autobus značky Fiat, jenž pasažérům umožňoval snadný převoz kola. Myšlenky vzešlé z projektu dále zužitkoval při návrhu městského kola Zoombike – lehkého kola konstruovaného s využitím leteckých technologií za účelem dosažení minimální hmotnosti, ale maximální pevnosti a zrychlení. Cílem bylo také, aby šlo kolo složit stejně jednoduše jako deštník a aby se s přehledem vešlo do kufru auta. Kvůli své nákladnosti však projekt nikdy nevešel do sériové výroby. Vyrobeno bylo pouze 60 kusů.

V roce 1972 také vzniká ikonická kancelářská stolní lampa Tizio pro značku Artemide. Jedna z prvních lamp s halogenovou žárovkou s čistými tvary se díky vodivým komponentům obešla bez elektrického vedení dráty. Kromě nesporných technických a vizuálních kvalit se rovněž skvěle prodávala a stále prodává – jde o nejprodávanější stolní lampu vůbec.

70. léta jsou pro Sappera zlatou érou. Vytvořil takové klasiky designu, jako jsou kancelářské židle pro Knoll (1979), skládací křeslo Nena pro B&B Italia (1984), v neposlední řadě sérii stopek pro Heuer (1976).

V roce 1978 Richard Sapper vytvořil první z dlouhé řady návrhů pro italskou značku kuchyňského vybavení Alessio – kávovar na espreso 9090, později ikonický 9091 – ten se objevil například ve filmech Generazione 1000 euro (2008) a Niente da nascondere (2005). Následovala varná konvice Bollitore (1984), čajový servis Bandung (1990), kávovar na espreso Coban (1997), struhadlo na sýr Todo (2006) a sada nádobí Cintura di Orione (1986 až 2009).

Informační technologie

V době razantního nástupu informačních technologií, v roce 1980, se Richard Sapper stává hlavním designovým konzultantem u IBM. Vytváří podobu celé řady počítačů, mezi nejsignifikantnější díla patří první notebook ThinkPad 700C z roku 1992. Elegantní černý kvádr zbořil do té doby klasickou vizáž šedých strojů IBM. Vzhledově svěže minimalistický stroj skrýval po otevření doslova malé překvapení – červený joystick k alternativnímu ovládání kurzoru zvaný Trackpoint. Tento prvek se poté stal pro notebooky IBM typickým a také skvěle ilustruje jeden oblíbený element Sapperových návrhů: malý, barevně výrazný prvek, který činí jednoduchou velkou plochu vizuálně zajímavější. Podobnou úlohu hrají například výrazně červené klouby na jinak zcela černé svítilně Tizio nebo červené tlačítko myši IBM z roku 1992. Po převzetí výroby osobních počítačů IBM čínskou firmou Lenovo v roce 2005 se Sapper stává jejím konzultantem a kontinuita je tak zachována.

Kuchyňská minutka LORENZ

Pokračování

Richard Sapper předával své know-how dalším generacím. Přednášel na Yaleovej univerzitě, na umělecké akademii ve Stuttgartu, pekingské univerzitě, Royal College v Londýně, Domus Academy v Miláně, univerzitě v Buenos Aires nebo na vídeňské Angewandte Kunst. Byl honorárním čestným členem Royal Society of Arts v Anglii. Dostal také řadu čestných ocenění od oborových organizací, a dokonce řád z rukou německého prezidenta. Zemřel 31. prosince 2015 ve věku 83 let.

 

Richard Sapper (30. 5. 1932 – 31. 12. 2015)

Průmyslový designér
Narozen v Mnichově
Vystudoval univerzitu v Mnichově
Získal ocenění Compasso dʼOro Awards a cenu Lucky Strike nadace Raymonda Loewyho
Ikonická díla: stolní lampa Tizio, varná konvice Alessio 9091, televize Doney, telefon Grillo, notebook IBM ThinkPad X1 Carbon
Spolupracoval se společnostmi Alessi, Artemide, B&B Italia, Castelli, Heuer, IBM, Kartell, Knoll International, Lenovo, Lorenz, Magis, Molteni Unifor, Pirelli.
Jeho práce jsou vystaveny například v Muzeu moderního umění (MoMA), Victoria and Albert Museum a Design Museums (Londýn)

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here