Spolupracovat se slavnými herci, zpěváky či sportovci se stalo každodenním klišé velkých i malých hodinářských firem. Najít prestižními cenami ověnčený idol, se kterým se většina zákazníků ztotožní, však nemusí být jediná cesta k úspěchu. Další z cestiček k srdci sběratelů by mohl do budoucna zcela určitě být svět alkoholu a doutníků.

Tyto malé neřesti mají totiž velké množství obdivovatelů. Otázkou zůstává, kdo se s nimi odváží identifikovat. V mnoha případech se totiž jedná o opravdu prémiové zboží, které vzniká mnoho let a vyžaduje si velký podíl ruční práce, stejně jako hodinky, co ale etický kodex? Uvidíme. Zatím postupně vznikají spolupráce se slavnými šéfkuchaři, restauracemi a privátními kluby, tak proč ne se samotnými značkami? Uvidíme, co čas přinese. Kdo další se odváží?

Spojovat své jméno s doutníky nebo alkoholem je pro mnoho společností nemyslitelné. Etický kodex prostě funguje i zde, stejně jako u zbraní. A ačkoli se najde vždy několik odvážných, které spolupráci dotáhnou k absolutní dokonalosti, jedná se spíše o ojedinělé úkazy. Asi nejslavnější kooperací hodinářské značky se světem tabáku je ta ze 70. let minulého století. V té době značka Viceroy významně podpořila prodej chronografů Heuer, a to prostřednictvím masivní tištěné reklamní kampaně na cigarety v magazínech Playboy, Penthouse, Car and Driver, ale i Life, Time či Sports Illustrated atd. Součástí vizuálu s formulí 1 či samotnými piloty byl tehdy vystřihovací kupón, který zaručoval hodinky Heuer Viceroy Autavia v hodnotě 200 $ za cenu 88 $. Pro značku Heuer to byla doslova záchrana existence a ohromná finanční injekce zajišťující běžný roční prodej ve dvou týdnech. Od 15. května 1972 do konce roku se tak touto cestou prodalo více než 5000 chronografů. Takový prodejní úspěch se už samozřejmě nikdy nemůže opakovat. Na řadu tak přicházejí luxusnější hodinky v limitovaných edicích, které se párují s luxusnějším druhem tabákových výrobků – s doutníky.

 

7-107

 

S kuřáckou tematikou

Skutečnost, že kouření doutníku je vlastním druhem soukromého rituálu těch nejúspěšnějších, si neuvědomily pouze značky Davidoff či Dunhill, u kterých se to dá očekávat, ale také mnoho dalších. V novodobé historii nelze opomenout manufakturu Blancpain a její úspěšný počin z roku 2006. S označením Quantiéme Perpetual GMT Havana rozšířila 150 platinovými kusy kolekci klasických hodinek Le Brasssus, čímž skládala poklonu právě kubánským doutníkům. Tato skutečnost se odrážela nejenom na barvě číselníku a řemínku z aligátora, ale také v balení, jehož součástí byl speciální ořezávač doutníků, který vycházel z konstrukce hodinářského soustruhu. Krásné komplikované hodinky z číslované edice disponovaly ručně rytým motivem tabákového listu také na zlatém rhodiovaném rotoru, který byl součástí něčeho opravdu nevídaného, totiž kalibru 55A5A se 100hodinovou rezervou nátahu. Jeho hlavní devízou byl věčný kalendář, využívající regulační tlačítka schovaná v nožkách pouzdra, který kromě zobrazování měsíční fáze dotvářela také centrální GMT ručka s červeným terčíkem. Není divu, že hodinky vycházely na 1,7 milionu korun.

Poklidným světem doutníků, ve kterém jako by čas plynul pomaleji, se nechala zlákat i značka Cuervo y Sobrinos původem z perly Karibiku, Havany. Koneckonců její hodinky linií Torpedo či Robusto jsou dodávány ve funkčních humidorech, čímž umocňují jejich celkové vzezření a samozřejmě také latinskoamerickou duši. Stejnou cestou se v roce 2008 vydala i značka Bell & Ross, když uvedla 99 kusů svých chronografů Vintage 126 XL Edicion Limitada s velkou indikací data a jménem měsíce, které vycházely z nadstavby základu ETA 2894. Jejich 42,5mm pouzdro z růžového zlata, které dotvářel hnědý tabákově zbarvený číselník, bylo dodáváno v humidoru na 30 doutníků a s cenovkou mírně nad 300 000 Kč. Své obří čtyřhranné hodinky nechal zabalit do humidoru také Arnold Schwarzenegger, když na podporu své neziskové organizace podporující děti, After School All Stars, připravil s Danielem Marshallem sto humidorů na 125 doutníků, jejichž nitro plnily nejenom hodinky M47-331 Military Tank Watch s rytinou jeho podpisu a pořadovým číslem, ale také deset doutníků a podepsaná fotka.

Hodinky s příchutí tabáku

K opravdovému partnerství se značkou doutníků se odhodlala až ženevská značka Frédérique Constant. 188 ocelových a dalších 188 zlacených obdélníkových hodinek bylo ovšem určeno pouze pro americký trh, a to pod jménem Cohiba Limited Edition. Součástí balení v humidoru bylo totiž 25 robusto doutníků Cohiba a samozřejmě také hodinky s logem tabákové ikony ve spodní části číselníku. Jejich oficiální představení proběhlo v exkluzivním newyorkském klubu Macanudo 22. září 2010. Luxusní set byl odhalen v rámci privátní recepce, na kterou byli pozváni nejenom členové klubu na Manhattanu, kteří si zde pronajímají vlastní humidory ze španělského cedru a mahagonu, ale také samozřejmě hodinářští aficionados. Ti ocení i na sklonku roku uvedenou speciální edici 30 kusů ocelových hodinek Frédérique Constant Tretter’s Diplomático Limited Edition, které se klaní přednímu českému baru a v dárkové kazetě nabízí ořezávač doutníků Caseti a láhev prémiového rumu Diplomático Reserva Exclusiva z Venezuely. Koneckonců ani kooperace s výrobci alkoholu není ve světě hodinek ničím neobvyklým; Hublot se klaní pekingskému baru Johnnie Walker House a anglický Bremont značce skotské whisky Chivas Regal. Ta jej totiž oslovila s návrhem designování svých vánočních edic Made for Gentlemen v kovových dárkových kazetách. Bremont tak loni navázal na edice, které vznikly se světoznámým londýnským krejčím Patrickem Grantem (2013) nebo kreativním ředitelem proslulé značky ručně šité obuvi Grenson, panem Timem Littlem (2012).

Chronologie úspěchu

Převzít otěže od tak ostře sledované značky, jakou je Hublot, byl v roce 2012 úkol věru nelehký. Jean-Claude Biver zanechal svůj post prezidenta značky svému letitému příteli a sám se stal stěžejní osobou celého konglomerátu LVMH v oblasti hodinek a klenotů. Jeho nástupce Ricardo Guadalupe, který po jeho boku pracoval více než dvě dekády, musel udržet dynamický růst ženevské ikony a získat si věrnost jejich fanoušků. Logickou cestou bylo navázání na práci jednoho z nejvlivnějších mužů moderní hodinařiny. Nejdříve bylo tedy zapotřebí přijít s dalšími originálními projekty světa luxusu, které by navázaly na tak úspěšné kooperace jako ty se světem formule 1, s fotbalovými kluby, plachetnicemi, nebo dokonce automobilkami, jakými byly Morgan či Ferrari. Tohoto úkolu se zhostil neuchâtelský rodák se španělskými geny víc než obstojně. Posílil totiž nejenom povědomí o značce u dalších prestižních sportů, jako je americký fotbal, basketball nebo kriket, ale navíc se rozhodl jít cestou doposud neprošlapanou, či spíše do posledního detailu neprobádanou, ale rozhodně trnitou. Kromě aktuálního partnerství se světovou pokerovou tour se rozhodl vstoupit do sféry, kterou předtím okusili jiní, avšak v ní kvůli kontroverzním skutečnostem nezůstali. Svět alkoholu, tabákových výrobků, nebo dokonce hazardu zůstal totiž pro mnohé tabu. Hublot si to však se svou reputací může dovolit, a navíc mu svárlivá témata sedí. Na scéně se tak objevuje rodinná značka Arturo Fuente, jejíž doutníky jsou proslulé svou vytříbenou chutí.

 

Ve znamení dokonalosti

Aniž by si to mnozí uvědomovali, Hublot se řídí mnoha přísnými pravidly. Partnerství manufaktury tak v sobě nesou jakýsi vlastní vzorec, téměř až archetyp algoritmu, který je aplikovaný už od roku 2004, kdy Jean Claude Biver do tehdy mladé společnosti vstoupil jako minoritní akcionář a nový CEO. S využitím těchto zákonitostí vznikla i součinnost s legendární značkou Arturo Fuente a slogan „The Art of Fusion“ si tak uchoval svůj význam a nestal se jen opakující se větou. Hublot je totiž poměrně mladou značkou, která své hodinky představila teprve v roce 1980, ale se smyslem pro tradici. Tu respektuje a v mnoha případech z ní její moderní interpretace komplikací čerpá. Na druhou stranu společnost Arturo Fuente slavila v roce 2012 výročí sta let své existence, během které se vždy navzdory ránám osudu snažila přicházet s něčím novým, co všechny šokovalo. Jako pták fénix několikrát vstala z popela, aby si až dodnes uchovala renomé rodinné společnosti, kterou řídí už její čtvrtá generace. Pro Hublot vskutku ideální partner, a tak není divu, že Ricardo Guadalupe a Carlos Fuente jr. našli velmi brzy společnou řeč, jež vyústila ve speciální edici hodinek a mnoho dalšího. Jedním z úctyhodných zvyků manufaktury Hublot je pomáhat neziskovým organizacím, a to ročně 2 % z obratu, a tak ani nezisková organizace The Fuente Family Foundation, pomáhající dětem, nepřišla zkrátka.

Drobnohled doutníkové velmoci

Čtyřiadvacetiletý kubánský emigrant Arturo Fuente započal výrobu svých doutníků už v roce 1912, a to paradoxně na Floridě, která se následkem Španělsko-americké války stala jeho domovem už o deset let dříve. Jeho třípatrová továrna v Tampě, ve které po čase zaměstnával neuvěřitelných 500 zaměstnanců rolujících doutníky z listů kubánského tabáku, však o dvanáct let později lehla popelem. Arturo měl ale mnoho závazků vůči dodavatelům a věřitelům a nedostatek financí. Nutnost tyto splatit jej donutila na chvilku svou vizi opustit a začít pracovat v jiné společnosti vyrábějící doutníky. K myšlence se vrátil až po konci 2. světové války, kdy začal nejprve celou rodinou rolované doutníky prodávat z garáže svého domu, což mu umožnilo získat základní kapitál pro pronájem větší továrny. Ta byla nejdříve na Floridě, nicméně kvůli hospodářskému embargu ze strany USA na Kubu v roce 1962 se musela výroba přesunout. O to se však už staral mladý Carlos Fuente srov., který společnost za dolar od svého otce koupil. Produkce doutníků Arturo Fuente tak započala v Mexiku a Portoriku, aby nakonec skončila v Nikaragui. Ani zde nečekalo rodinný podnik štěstí. V rámci Sandinistické revoluce v roce 1979 továrna opětovně lehla popelem, stejně jako o pár měsíců později v Hondurasu. Klid jí přineslo až přestěhování do Dominikánské republiky, kde ve městečku Santiago sídlí dodnes a s 2500 zaměstnanci produkuje více než 30 milionů doutníků ročně. Zajímavé je, že rodinná firma vlastní i plantáže, kde si pěstuje tabák pro vlastní produkci, a to nejenom pro náplň, ale také vázací listy, čímž historicky v 80. letech šokovala.

 

Hodinky vyvolených

Stoleté výročí Arturo Fuente uctila alternativní značka hodinářského luxusu speciální edicí chronografů. Sto jich vzniklo z patentovaného královského zlata, což je růžové 18kt zlato s příměsí platiny, a dalších dvě stě pak v keramice, přičemž dýnko všech zdobila ilustrace, kterou vytvořil fotograf a designér Manny Iriate. Masivní 48mm hodinky, postavené na základech ETA, tak byly spíše dokonalým poslem jedinečné atmosféry světa doutníků a jemných rumů nežli hodinářských komplikací. Přes to všechno se staly velmi žádaným artiklem. Dodávány byly totiž v humidoru z ebenu macassar a karbonu, a to v doprovodu speciální edice doutníků Fuente Fuente Opus X s prstýnky speciálně navrženými pro Hublot. Tato do detailu vybroušená myšlenka byla jasným receptem na úspěch, vždyť zmíněný a velmi vzácný Opus X je všeobecně znalci uznáván jako jeden z nejlepších doutníků světa s dokonale plným tělem a jedinečnou chutí.

K uvedení další kolekce hodinek klanící se tvorbě Arturo Fuente došlo v prosinci loňského roku, a to v Mekce luxusu – v Dubaji. Nezaměnitelný genius loci pompézního hotelu One&Only The Palm navíc posílilo setkání těch největších hodinářských a doutníkových aficionados Spojených arabských emirátů. Hlavním tématem byly samozřejmě doutníky, tentokráte špičkové ForbiddenX, na kterých Carlos Fuente jr. se svou rodinou pracoval k uctění staletého výročí své firmy. Představeny zde byly také nové edice hodinek, jejichž koncept logicky, pro veliký úspěch, opakoval. Hublot se však tentokráte odvážil mnohem více a představil celkem tři speciální edice chronografů a jednu edici hodinek s tourbillonem. Všechny spojoval samozřejmě humidor přeplněný doutníky, namísto dárkové kazety, ale také něco, co posunulo jejich vjem mezi sběrateli ještě o kousek dál. Číselník všech hodinek totiž vznikl z opravdového krycího listu, který byl do Ženevy poslán přímo z vlastních plantáží Fuente Estate v Santa Domingu. Ty byly následně speciální technikou sušeny a zakonzervovány v pryskyřici, ze které zmíněné číselníky vznikly.

 

Hublot

King Power Arturo Fuente

Ref.: 703.OX.3113.HR.OPX12 | automatický nátah | chronograf, datum | růžové 18kt king gold zlato / ø 48 mm | vodotěsnost 100 m | ložený hornback řemínek z aligátora s kaučukovým podložím | limitovaná edice 100 kusů | 966 000 Kč

Manufakturně vyráběný tourbillon MHUB6011 se 120hodinovou rezervou nátahu našel další uplatnění. Tentokráte v pouzdře z královského zlata modelu Classic Fusion „ForbiddenX“ Tourbillon, který zaujme hlavně svým číselníkem z tabákového listu. V dárkovém balení s humidorem je dodáván i s lahodnými doutníky ForbiddenX, které jsou běžně jen těžce k sehnání.

 

Hublot

Classic Fusion „ForbiddenX“ Tourbillon

Ref.: 505.OC.0589.VR.OPX14 | manuální nátah | tourbillon | růžové 18kt king gold zlato / ø 45 mm | vodotěsnost 30 m | řemínek z teletinky našitý na kaučuku | limitovaná edice 30 kusů | 2 300 000 Kč

Chronograf Classic Fusion „ForbiddenX“ je k dostání hned ve třech limitovaných edicích. Vyobrazená kombinace černé a hnědé keramiky na pouzdře a lunetě čítá 250 kusů, stejně jako kombinace titanu s hnědou keramikou. Luxusnější variantou je pouzdro z královského zlata s keramickou lunetou, kterých vzniklo pouze 150 kusů. Ani u těchto hodinek nechybí rytina na dýnku, která vychází z návrhů uměleckého esa Mannyho Iriarteho.

 

Hublot
Classic Fusion „ForbiddenX“

Ref.: 521.CC.0589.VR.OPX14 | automatický nátah | chronograf, datum | keramika / ø 45 mm | vodotěsnost 50 m | řemínek z teletinky našitý na kaučuku | limitovaná edice 250 kusů | 792 400 Kč