Ilustrační foto

 

O tom, že švýcarský hodinářský průmysl je na tom dobře, není žádných pochybností. Vzestup po pandemii trvá již druhý rok. A ne jinak tomu bude i v roce 2023.

Jen pro shrnutí v roce 2021 dosáhl vývoz švýcarských hodinek a dalších komponentů výše 22,3 miliardy švýcarských franků (CHF). Loni za jedenáct měsíců činil vývoz 22,8 mld. CHF. Očekává se, že bude překonána hranice 24 miliard (statistiku za prosinec Federace švýcarského hodinářského průmyslu zveřejní 24. ledna).

ČTĚTE: Listopad 2022 – Export dosáhl historického rekordu

„Navzdory inflaci, geopolitické nejistotě a vysokým nákladům na energie si věříme,“ řekl nedávno deníku Bieler Tagblatt Jean-Daniel Pasche, prezident Federace švýcarského hodinářského průmyslu FH. Informoval o tom server swissinfo.ch.

Luxusní hodinky se staly vysoce ceněným investičním artiklem po celém světě. Některé modely nejprestižnějších značek se na sekundárním trhu prodávají za přemrštěné ceny.

A nic nenasvědčuje tomu, že by tato bublina měla v dohledné době splasknout: při více než deseti milionech evidovaných milionářů na planetě se luxusních hodinek „švýcarské výroby“ vyrobí ročně stále méně než lidí, kteří si je mohou dovolit.

Vyhlídky jsou příznivé i pro výrobce základních hodinek. Po neustálém poklesu v posledních 20 letech se počet hodinek prodávaných za méně než 500 CHF za kus nyní vrátil na vyrovnanou úroveň.

Důvodem je zejména uvedení hodinek „MoonSwatch“, cenově dostupné verze (cca 250 CHF) hodinek Omega Speedmaster Moonwatch, které od loňského jara prodává společnost Swatch. Odborníci očekávají, že Swatch v příštím roce prodá více než milion svých keramických modelů.

Andrej Poliak