Japonská automobilka Toyota nepatří mezi nejstarší na světě. Je ale rozhodně nějvětší. Svou reputaci staví na technologických inovacích. Na autosalonu v Šanghaji představila studii elektromobilu bZ4X.

Studie elektrického SUV Toyota bz4x, kterou automobilka představila na autosalonu v Šanghaji 2021
Studie elektrického SUV Toyota bZ4X, kterou automobilka představila na autosalonu v Šanghaji 2021

Představený koncept je první vlaštovkou bateriově poháněných vozů (BEV), které budou v rámci Toyoty zastřešené značkou bZ (Beyond Zero). Do roku 2025 chce mít Toyota v nabídce kolem sedmdesátky elektrifikovaných modelů, včetně 15 elektromobilů. Z toho sedm z nich bude pod značkou bZ.

Studie elektrického SUV Toyota bZ4X, kterou automobilka představila na autosalonu v Šanghaji 2021
Studie elektrického SUV Toyota bZ4X, kterou automobilka představila na autosalonu v Šanghaji 2021

Kromě toho hodlá Toyota v blízké budoucnosti elektrifikovat pickupy, včetně hybridních a BEV pohonných jednotek. Toto různorodé portfolio elektrifikovaných produktů pomůže společnosti Toyota posunout její cíl uhlíkové neutrality do roku 2050.

ČTĚTE: Toyota Yaris je evropským autem roku 2021

Koncept Toyota bZ4X SUV, vyvinutý společně se Subaru, je postaven na nové platformě e-TNGA BEV. Koncept vyjadřuje legendární kvalitu, trvanlivost a dlouhodobou spolehlivost (QDR) společnosti Toyota v kombinaci s systémem pohonu všech kol od Subaru.

Studie elektrického SUV Toyota bZ4X, kterou automobilka představila na autosalonu v Šanghaji 2021
Studie elektrického SUV Toyota bZ4X, kterou automobilka představila na autosalonu v Šanghaji 2021

Koncept SUV Toyota bZ4X má dlouhý rozvor s krátkými převisy, což má za následek výrazný design s dostatkem vnitřního prostoru. Otevřený koncept interiéru je navržen tak, aby zvyšoval pohodlí a jistotu řidiče na silnici. Pracoviště řidiče je cele přepracováno. O zobrazení rychlosti a dalších ukazatelů se stará displej. Místo volantu je ovladač řízení.

Toyota sériovou podobu konceptu bude vyrábět v Číně a v Japonsku. Na trh by měl být nový vůz s elektronickým řízením uveden v polovině roku 2022.

Andrej Poliak