Značka, o které každý věděl, ale slyšet o ní moc nebylo, se velmi razantně vrátila přímo doprostřed scény. Na základě své původní DNA znovu našla svůj svébytný styl, má historii, v portfoliu ikonické hodinky… a Davida Beckhama a Lady Gaga jako ambasadory.

Do roku 2008 značka, respektive její tehdejší nová produkce, stála ve stínu mateřského Rolexu. Zdálo se, že čím větší Rolex je, tím je tento stín hlubší. Obrat nastal v roce 2008. Tehdejší restart Tudoru můžeme považovat za jedno z nejúspěšnějších oživení tradiční hodinářské značky, kterého jsme byly v poslední dekádě svědky.

Hledání identity

Společnost Tudor založil Hans Wilsdorf, zakladatel společnosti Rolex, v roce 1946. Tehdy přišel s myšlenkou nabídnout prvotřídní kvalitu hodinek Rolex širší skupině zájemců. Recept na to byl prostý: Proslulá vodotěsná pouzdra hodinek Rolex se šroubovacím víčkem a korunkou osadil strojky jiných dodavatelů. Během čtyř následujících desetiletí se Tudor stal značkou, jejíž sportovní hodinky byly synonymem spolehlivosti a robustnosti. A to do té míry, že mnoho z potápěčských modelů Tudor sloužilo v armádách po celém světě, mimo jiné u francouzského a amerického námořnictva. Robustnost a spolehlivost byly základními vlastnostmi hodinek Tudor. Značka si toho byla vědoma, a zatímco ostatní využívali v reklamách hezké tváře a populární osobnosti, Tudor znázorňoval těžce zkoušené hodinky na zápěstích motocyklistů nebo dělníků se sbíječkou. Hodinky měly také jedinečnou designovou identitu – základní tvary byly dané pouzdry Rolex, ale grafika číselníků a vše ostatní, co se nacházelo na něm, bylo často nepředvídatelné a avantgardní, jak je vidět na slavných ručkách „snowflake“ modelu Tudor Submariner nebo třeba na barevné kombinaci a tvarech sčítačů chronografu Oysterdate z roku 1970, známého jako Monte Carlo.

Na úsvitu nového tisíciletí však značka poněkud ztratila směr. Místo produkce nových zajímavých modelů se Tudor musel spokojit s produkcí cenově dostupných klonů Rolexu, o nějaké vlastní hodinařině nemohla být ani řeč. Několik pokusů o oživení značky vyznělo naprázdno a většina její produkce mířila na dálný východ. K většímu úspěchu na náročných západních trzích značce chyběla výraznější identita.

Živá voda

Co následovalo po roce 2008, je však jiný příběh a podle mnohých je to největší oživení hodinářské značky v uplynulém desetiletí. Designérům se podařilo pochopit potřeby současného zákazníka, podívali se na historii značky novýma očima a vzali si z ní pouze to, co je životaschopné v současnosti. Mise splněna a současná produkce Tudor představuje jednu z nejsilnějších retromoderních kolekcí na trhu.

Designér Tudoru Ander Ugarte k tomu uvedl: „Chtěli jsme pochopit vizi našeho zakladatele Hanse Wilsdorfa. Chtěli jsme pochopit vztah mezi Tudorem a Rolexem a odpovědět si na otázku, proč vytvořil druhou značku.“ Datum založení, rok 1946, poukazuje na dobu bezprostředně po druhé světové válce. Wilsdorf tehdy správně pochopil, že společnost je v procesu přestavby. Nejspíš tehdy přemýšlel, jak prodávat hodinky lidem, kteří teprve získávají novou víru v budoucnost a ochota vynakládat peníze nebyla příliš silná. Tehdy přišel s myšlenkou hodinek, které nabízí bezkonkurenční hodnotu za přijatelné peníze. Využil tedy rozvíjejícího se průmyslu k získání částí hodinek, tedy především strojků, od vnějších dodavatelů. Kombinoval tak pouzdra Rolex, různé číselníky a strojky jiných výrobců a ve výsledku dokázal nabídnout velmi atraktivní, hodnotné ale přitom dostupné hodinky. Při restartu značky v roce 2008 byla bezprecedentní hodnota za danou cenu opět jedním ze základních prvků značky. Druhým jejím pilířem bylo zaměření se na sportovní dědictví značky. Tudor v minulosti vytvořil jedny z nejikoničtějších, sběrateli nejvíce ceněných chronografů a potápěčských hodinek, ale v tehdejší produkci značky tento element zcela chyběl. Tudor dále nemohl ignorovat realitu.

Kam značka míří, ukázala tehdy zcela novým modelem GranTour. Hodinky měly všechny znaky klasických robustních Tudorů – pouzdro ve stylu Oyster, bytelnou ochranu korunky atd., ale mnohem vytříbenější a elegantnější linie než dříve. Sponzorství časomíry pro Porsche Motorsport jako by naznačilo, kde je inspirace pro jeho pojetí retromodernismu: Porsche 911 je vskutku dobrým vzorem.

Heritage

Byl to však až model Heritage Chronograph, reinterpretace ikonického chronografu Tudor Oysterdate, fanoušky zvaného „Montecarlo“ podle číselníku připomínajícího ruletu (fanouškové baseballu mu říkali „Home Plate“) ze 70. let, který na veletrhu Baselworld 2010 způsobil mediální šílenství. Výrazným chronografem Tudor nejen velmi hlasitě upozornil na své dědictví a na fakt, že jej nezapomněl, ale také se výrazně profiloval vůči Rolexu. I když jsou hodinky věrnou reminiscencí na původní model, nabízí i řadu nových prvků, viz například textilní pásek, který se nikdy dřív na hodinkách Tudor neobjevil. Designéři Tudoru využili aktuální módní trend těchto pásků a svými modely jej dále posílili. I na tomto poli se značka snaží nabídnout prvotřídní kvalitu, a tak jsou textilní pásky pleteny na mechanickém stroji, jednom z posledních svého druhu v Evropě.

Komerční úspěch hodinek jasně ukázal, že jde Tudor správným směrem. Tento chronograf byl prvním modelem ze zásadní řady Heritage, která obsahuje hodinky vycházející ryze z dědictví historických modelů Tudor.

V roce 2012 se Tudoru podařilo něco, o co se hodinářské značky marně snaží po desetiletí: Vytvořit zcela nové ikonické hodinky. S atraktivním modelem Black Bay se to Tudoru povedlo, a vznikl tak možná jediný skutečně ikonický model hodinek v novém miléniu. Co stojí za jejich úspěchem? Nejspíš je to správný mix retro prvků v kombinaci s moderními masívními liniemi a výraznými barevnými kombinacemi, co vytváří až brutální atraktivitu těchto hodinek. Je zde vše, co čekáme od hodinek Tudor. Robustní vodotěsné pouzdro, retro prvky v podobě historického loga značky s růží, hodinová ručka se sněhovou vločkou, a navíc zajímavé materiály pásků (textilní pásky, broušená kůže atd.). To vše navíc za velmi atraktivní cenu pod 3000 franků. Hodinky uspěly okamžitě a byly a jsou k vidění na výrazně mladších zápěstích než dříve, ale i u fanoušků s vytříbeným vkusem, kteří běžně nosí hodinky nových značek s tourbillonem.

Mezi ikonami

V následujících letech každé nové hodinky, které se připojily k linii Tudor Heritage – ať už se jednalo o nový Black Bay v bronzu nebo oceli s PVD povrchem, nebo zcela nový model, jako je retro dobrodruh Ranger –, dále posílily status Tudoru jako jedné z nejvíce vzrušujících švýcarských sportovních značek na trhu. Obliba modelu Black Bay mezitím nabyla téměř kultovních rozměrů. Speciální černé provedení s červeným trojúhelníkem na lunetě na pozici 12 se v každoroční charitativní aukci Only Watch prodalo za neuvěřitelných 375 000 franků, to je stokrát více, než kolik stojí Black Bay v obchodech. Pro letošní ročník aukce v Tudoru připravili unikátní kus s korunkou na levé straně a bronzovým pouzdrem. V listopadu uvidíme, jestli senzační úspěch svého předchůdce zopakuje.

Rozšíření nabídky

V roce 2011 přichází Advisor, společenský model s alarmem, vycházející ze stejnojmenného historického modelu vyráběného mezi roky 1957 až 1977. Nový model narostl z původních 34 mm na nositelnějších 42 mm, aniž by ztratil původní estetiku. Pouzdro z oceli a titanu si zachovává linie původního modelu, zůstává i tvarosloví číselníku. Samozřejmostí jsou dvě korunky, jedna pro nátah a seřízení strojku (základ ETA), druhá pro nastavení bicího mechanismu, vyvinutého in-house v Tudoru.

Další z klasických modelů Tudor, který se dočkal aktualizace, byl Prince Oysterdate Ranger, jak se adventure hodinky v druhé polovině 60. let nazývaly celým jménem. Nebyly to nijak překvapivé ani vzácné kousky, ale jejich minimalistické linie a výrazný číselník s číslicemi 3, 6, 9, 12 tvořily dobrý předpoklad pro další retromoderní kus, který vyhoví aktuálním trendům. Nový Ranger skutečně velmi věrně zachovává estetiku původního modelu, linie jsou však výraznější a hodinky celkově větší. Opět je tu však nový prvek a Tudor si připsal prvenství mezi moderními luxusními hodinkami, když představil textilní pásek s kamufláží ve vojenském stylu. Dnes už jej nabízí více značek.

In-house

Tudor však kromě retro modelů překvapuje i na poli vývoje. Když před dvěma lety představil svůj in-house vyvinutý a vyráběný strojek MT5612, čekal to jen málokdo. Vždyť na hodinářské práci externích dodavatelů stála značka od počátku… Navíc, nový strojek není pouze průměrnou náhradou za dosud používané strojky ETA, ale obsahuje několik high-tech prvků, které by u relativně dostupných hodinek čekal málokdo. Křemíkový vlásek, rezistentní vůči magnetickému poli, kterým je strojek osazen, používá i mateřský Rolex jen u několika dámských modelů. Tudor se tak stává jedním z lídrů kategorie hodnota/cena. Jiné značky, které se přeorientovaly na produkci vlastních strojků, musely své hodinky výrazně zdražit. Jmenujme například Breitling, Carl. F. Bucherer nebo JeanRichard – ten u části své produkce dokonce opět přešel k produktům ETA, což mělo negativní vliv na prodejní čísla. Tudor však dokázal nabídnout hodinky se zajímavým in-house (v tomto případě nejspíš přímo v Rolexu) vyrobeným strojkem za cenu jen o málo vyšší než dříve stejný model se strojkem ETA.

Příkladem budiž modely Pelagos, potápěčské hodinky s titanovým pouzdrem a tahem (s extenzí), heliovým ventilem, keramickou lunetou a manufakturním strojkem s COSC certifikací za cenu kolem 4000 švýcarských franků (jen o 250 více než stejné hodinky dříve s ETOU) nebo Snowflake z roku 2014, hodinky ve stylu luxusních chronografů 70. let (Royal Oak, Ingenieur, Nautilus…), kde je navíc strojek opatřen komplikací indikace rezervy chodu.

Strojek MT5612 (nebo jeho větší brácha MT5601) však není ani nějakým klonem strojků Rolex. Od počátku na něm pracovalo vlastní R&D oddělení. In-house samozřejmě nemusí vždy znamenat větší hodnotu. V Tudoru však tvrdí, že byl strojek navržen se zvláštním ohledem na robustnost a spolehlivost. Ostatně, jakékoliv selhání by vrhlo špatné světlo i na Rolex…

Když letos Tudor nečekaně představil chronograf Black Bay Chrono s manufakturním strojkem se sloupovým kolem a s vertikální spojkou, dokázal opět překvapit – vývoj zcela nového chronografu zabere nějaký čas. Až později vyšlo najevo, že strojek MT5813 je výsledkem spolupráce se značkou Breitling, která ve svých tříručkových modelech využívá strojek Tudor, a v chronografech Tudor našly pracovní uplatnění manufakturní strojky Breitling. Tudor tak překvapil podruhé, protože spolupráci těchto dvou značek nečekal asi nikdo.

Neztratit směr

Úspěch hodinek Tudor ukazuje, že značka kráčí správným směrem. Postavila základ své produkce na opečovávaných ikonických řadách, které rozvážně doplňuje novinkami. Vzhledem k tomu, že Tudor není veřejná společnost, je schopen plánovat opravdu dlouhodobě, myslet 15 let předem a chránit svůj směr před krátkodobými trendy nebo pokušeními managementu. Tudor je stejně jako Rolex vlastněn nadací Hanse Wilsdorfa, jehož odkazem je i přání, aby všechno, co Rolex nebo Tudor dělá, zůstalo ve Švýcarsku. Tedy každá část všech hodinek Tudor je skutečně vyrobena ve Švýcarsku, včetně pásků a kovových náramků, tak často produkovaných výrazně více na východ.

Donedávna byla značka známá jen a pouze díky svým hodinkám. S jejím oživením však přišlo na řadu i oživení její (marketingové) komunikace. Nejdříve se Tudor angažoval v motoristickém sportu jako partner Porsche Motorsport a logo značky se objevovalo pravidelně na automobilových okruhových soutěžích. Později se Tudor se svou řadou Blackshield stal partnerem motocyklové značky Ducati, se kterou jej kromě podobného přístupu k dynamickému designu pojí též rok založení (i když Ducati začala vyrábět motorky až mnohem později).

Až teprve v letošním roce se marketing Tudoru rozhodl jít ještě dál a ze značky, známé fanouškům hodinek a rychlých kol, udělat brand se skutečně globálním povědomím. Ambasadory se stali bývalý fotbalista a dnes spíše módní ikona David Beckham a elektropopová královna Lady Gaga. Ze značky, kdysi přikrčené ve stínu většího bratra, je nyní výrazná, sebevědomá značka, jež dovede svou produkcí vzbudit pořádný rozruch, který již navíc dokáže svou komunikací rozdmýchat. Využívá veškeré moderní interaktivní prvky – hodinky Black Bay si můžete nakonfigurovat na oficiálním webu Tudoru, se značkou se lze sblížit pomocí aplikace pro mobily Tudor Saga, novinky sledovat na Facebooku a Instagramu…

Historie:

1926 – Značku The Tudor pro Hanse Wilsdorfa registroval prodejce a výrobce „Veuve de Philippe Hüther“. Wildorf používal z obchodních důvodů více značek, Tudor byla jednou z jeho portfolia.

1932 – První hodinky se značkou Tudor jsou prodávány v Austrálii. Jde o obdélníkový model Catanach’s pro tamního prodejce.

1936 – Hans Wilsdorf získává značku zpět, v logu se poprvé objevila tudorovská růže. Má symbolizovat spojení síly a půvabu, tedy aplikováno na hodinky robustnost konstrukce a krásu tvarů.

1946 – Ihned po válce Hans Wilsdorf zakládá společnost Montres Tudor S.A. a začíná produkovat hodinek Tudor. Technickou stránku, design i prodejní a poprodejní péči obstarává Rolex. Vzniká řada Oyster s pouzdrem se šroubovacím víčkem a korunkou (patent Rolex).

1948 – První samostatná reklamní kampaň značky Tudor. Poukazuje na robustnost a spolehlivost hodinek Tudor. Neotřele používá kresby náročně pracujících lidí, jako je dělník se sbíječkou apod.

1952 – Představen Tudor Oyster Prince. Ještě ve stejném roce spolehlivost hodinek prověřila expedice britského námořnictva do Grónska.

1954 – Rok po modelu Rolex Submariner přichází první potápěčské hodinky značky Tudor Oyster Prince Submariner. Mají pouzdro vodotěsné do 100 m se šroubovacím víčkem a korunkou, obousměrně otočnou lunetu a strojek s automatickým nátahem. V různých obměnách se vyráběly až do 90. let.

1957 – Vzniká Tudor Advisor, hodinky s mechanickým alarmem, a Oysterthin, malá série extra tenkých (6 mm) a přitom vodotěsných hodinek.

1964 – Tudor dodává hodinky Tudor Oyster Prince Submariner americkému námořnictvu US Navy.

1967 – Tudor Oyster Prince Ranger – populární tříručkový model se strojkem ETA 2483 vydržel v nabídce až do roku 1988.

1969 – Růži v logu nahrazuje modernější a dynamičtější symbol štítu. Přichází model Tudor Oyster Prince Date-Day.

1977 – Tudor dodává model Tudor Oyster Prince Submariner (už se „sněhovou vločkou“ na hodinové ručce) francouzskému námořnictvu.

2008 – Restart značky s novou strategií a novými modely. Značka začíná budovat na svém znovuobjeveném odkazu.

2010 – Tudor představil model Heritage Chrono vycházející z chronografu „Montecarlo“ z roku 1970. Slaví okamžitý úspěch.

2011 – Nový Tudor Advisor představen.

2012 – Nový, zásadní potápěčský model Black Bay se zařadil po bok legendárních ikon značky.

2013 – Představen potápěčský nástroj Pelagos. Moderní potápěčské hodinky s titanovým pouzdrem a heliovým ventilem.

2014 – Tudor představil svůj in-house vyvinutý manufakturní strojek s automatickým nátahem v modelu North Flag.

TEXT Pavel Hrůza FOTO Tudor SA a archiv redakce

Sdílejte
Předchozí článekVon Doren
Další článekRichard Mille

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here