O prestižní titul Evropské auto roku 2024 se v užší nominaci uchází sedm finalistů. Mezi nimi je poprvé v historii také čínský zástupce BYD Seal. V nominaci je sice i Volvo, ale to je Číňany jen vlastněné a o jeho evropských kořenech nemůže být pochyb.

Z 28 nominovaných automobilů, mezi kterými chyběl zástupce domácí Škoda Auto, se do finále probojovalo sedm aut (abecedně): BMW 5, BYD Seal, Kia EV9, Peugeot E-3008/3008, Renault Scenic, Toyota C-HR a Volvo EX30.

Nadvládu evropských automobilek v 61 uplynulých ročních sem tam „narušil“ americký Ford. A naposledy poprvé v historii automobilky Jeep uspěl model Avenger. První prvenství pro asijské automobilky získal v roce 1993 japonský Nissan s miniautem Micra.

V roce 2000 titul získala Toyota s Yarisem, který vavřín pro evropský vůz roku získal také o 21 let později. V roce 2005 se evropským novinářům nejvíce líbil Prius. O šest let později evropskou konkurenci porazil Nissan Leaf. A konečně v roce 2022 se prestižního titulu dočkala korejská Kia s elektromobilem EV6.

Je nyní řada na první čínské automobilce? Zda o svých kvalitách přesvědčí 58 novinářů z 22 zemí se dozvíme 26. února při slavnostním vyhlášení vítěze na ženevském autosalonu.

Andrej Poliak