Johann Malle

Je to otázka vkusu. Líbí se vám spíše Rolls-Royce, nebo Bentley? Kdo je ale opravdovým králem luxusu na čtyřech kolech? Poslední léta jasně hovoří pro Bentley, pro které se rozhoduje až dvakrát více bohatých než pro Rolls-Royce.

Jen čtyři roky dělí Bentley Motors od oslav stého výročí založení. Vznik vozů s rozevlátým B na kapotě probíhal podobně jako u ostatních stejně starých automobilek v časech mohutného rozvoje automobilismu, který po zavedení pásové výroby Henrym Fordem nabral ještě více na rychlosti. Ale nepřeskakujme. Ford první pásovou linku v závodě Highland Park instaloval v roce 1913. To už bylo Walterovi Owenovi Bentleymu, zakladateli automobilky Bentley, 25 let.

V září roku 1888 děsil Londýn brutální vrah prostitutek Jack Rozparovač. Malý Walter Owen Bentley, později celosvětově známý jako W. O., který se 16. září narodil v Hampstead jako nejmladší z devíti dětí penzionovaného obchodníka Alfreda Bentleyho a Emily née Waterhouse, o tom ale ještě neměl ponětí. Od útlého věku byl fascinován technikou. Stejně jako nejednomu klukovi jeho věku mu učarovaly parní lokomotivy. Obrovská masa železa valící se po kolejích a chrlící mračna kouře a páry byla pro malého kluka jako zjevení z jiného světa. Po studiích na Clifton College se mu jeho dětská vášeň stala povinností. Jako učeň totiž v 16 letech nastoupil k železniční společnosti Great Northern Railway v Doncasteru, aby se vyučil v oboru železniční inženýr. Zde se naučil vše podstatné, co později využil při konstrukci leteckých i automobilových motorů. Velký talent prokázal nejen v technice, ale také v designu. Sám si vyzkoušel jízdu na lokomotivě, čímž si splnil dětský sen.

V prvním desetiletí dvacátého století koketoval W. O. se závoděním na motorkách. Několikrát se zúčastnil legendárního závodu Isle of Man Tourist Trophy. Nechal tak naplno propuknout svou fascinaci rychlostí. Krátkou chvíli strávil studiem inženýrství na King’s College London. Zatímco při studiu zvláště nevynikal, závodění zcela propadl. Motocykly si sám upravoval, aby z nich dostal vždy o pár koní navíc. Nejraději se proháněl po veřejné silnici z Barnetu do Hatfieldu. Na dvacetikilometrovém úseku zdokonaloval své jízdní dovednosti. V tu dobu byl pevně rozhodnut. Získat dobrou práci a začít závodit v autech.

27 litrový Bentley GJ 400 (1930) z majetku Jay Lena

Místo oceli hliník

Zatímco za oceánem Ford rozjel pásovou výrobu a obrazně řečeno zaplavil Ameriku modelem T, W. O. ve stejném roce 1913 se svým bratrem Horace  Millnerem založili firmu Bentley and Bentley a začali dovážet francouzská auta Doriot, Flandrin & Parant – DFP. Pro francouzského výrobce to bylo  velmi vydařené partnerství. Prodeje DFP stouply geometrickou řadou. Šikovný inženýr W. O. navíc přišel s novinkou. Místo pístů z oceli navrhl použít  písty z hliníkové slitiny. Do té doby se hliník považoval pro výrobu jako zcela nevhodný. W. O. však viděl v použití hliníku jasnou výhodu, a to nejen z  hlediska odlehčení vozu, ale také kvůli možnosti zvýšení otáček motoru. Hodiny a hodiny strávené ve slévárnách desítkami pokusů nakonec vedly k  vytvoření slitiny z 88 procent hliníku a 12 procent mědi. Hliníkovými písty osadil motor svého závodního DFP, se kterým závodil nejen na okruhu  Brooklands v Surrey.

Závodění přivádělo W. O. stále častěji na myšlenku výroby vlastních automobilů. Události ve světě ale zaonačily věci docela jinak. Sen o výrobě vozů se jménem Bentley musel s příchodem světové války počkat. W. O. se ve válečném období věnoval nejprve úpravě leteckých motorů letounů Sopwith Camel pro letecké oddíly královského námořnictva. Britové měli problémy s francouzskými motory Clerget, které se přehřívaly. Na počátku roku 1916 se tak W. O. vypravil do továrny v Humbers, kde se do té doby vyráběly kola a polní kuchyně pro armádu. Tamní inženýři mladého Bentleyho vítali doslova s otevřenou náručí. O necelý rok později byly letouny Sopwith Camel osazeny novým rotačním motorem B.R.1. Nedlouho poté Bentley vyvinul výkonnější verzi B.R.2, která poháněla letadla Sopwith Snipe. S koncem války poptávka po leteckých motorech poklesla zejména z důvodu ukončení státních zakázek. Bentley byl vyznamenán řádem britského impéria MBE, ale především se přiblížil splnění svého snu.

Dominance v Le Mans

Bratři Bentleyové v srpnu 1919 zakládají vlastní automobilku Bentley Motors. Prvním automobilem značky Bentley byl ještě téhož roku představený vůz EXP 1 se čtyřválcovým motorem o objemu 3,5 litru. W. O. chtěl vyrábět rychlá a dobrá auta, zkrátka ta nejlepší ve své kategorii. V září 1921 sjel z výrobní linky první sériový model Bentley. Prvním majitelem vozu s ikonickou mřížkou chladiče a rozevlátým B na kapotě se stal boháč a automobilový závodník Noel van Raalte. Za vůz zaplatil 1050 liber.

V první dekádě své existence vozy Bentley dominovaly závodním tratím. Skupina závodníků, dnes známá pod názvem Bentley Boys, získávala vavříny na tratích Indianapolis, Booklands či v závodě Isle of Man. Legendární je dnes také úspěch Bentley v závodě 24 hodin Le Mans. Poprvé Bentley v tomto závodě triumfovalo v roce 1924. V následujících dvou letech se automobilka potýkala s finančními problémy, a to se projevilo také na závodních tratích. Ale to byl jen pověstný klid před bouří. Na pomoc přišel finančník a závodník Woolf Barnato. Do automobilky mohutně investoval, a tak se mohl W. O. pilně věnovat vývoji nových automobilů, jako byl například věhlasný Blower Bentley s přeplňovaným motorem o objemu 4,4 litru. V ročníku 1927 Bentley znovu triumfovalo v Le Mans. Nejvyšší příčku pak neopustilo až do roku 1930. Zcela jednoznačnou dominanci vozy Bentley a Bentley Boys předvedli v roce 1929, kdy se umístili na prvních čtyřech místech. Vítězem se stala posádka Woolf Barnato a Henry Birkin s vozem Bentley Speed Six.

Bentley Flying Spur W12s

Pod křídly Rolls-Royce

Ekonomická krize v roce 1929 stejně jako ostatní automobilky postihla také Bentley. I přes pokračující závodní úspěchy, pokoření několika rychlostních rekordů a velkou popularitu u motoristické veřejnosti se automobilka znovu dostala do finanční tísně. O Bentley se zajímal Napier, který s výrobou automobilů skončil v roce 1925. V možnosti získat Benley viděl příležitost vrátit se na automobilový trh. Jeho nabídku však předčil jiný výrobce automobilů a Barnato nakonec v listopadu 1931 prodal Bentley Motors konkurenčnímu Rolls-Royce. Výroba se tak přestěhovala do Derby. Jedním z prvních vozů Bentley pod křídly Rolls-Royce byl 3,5litrový Silent Sport Car, který v sobě spojoval přednosti obou automobilek – agilitu s luxusem a výkon s tichostí. Do historie opět promluvilo válečné běsnění II. světové války. Výroba Bentley se po válce v roce 1946 znovu přestěhovala, tentokrát do Crewe, kde se vozy s rozevlátým B na kapotě vyrábí dodnes. Prvním poválečným modelem bylo Bentley Mark VI. Jde o první Bentley s celokovovou karoserií, které bylo zkompletováno v továrně v Crewe. Jméno modelu ve svém románu Moonraker z roku 1953 použil autor Bondovek Ian Fleming.

Evoluce Bentley Continental

Sedmdesátá léta minulého století byla významným mezníkem v historii Bentley Motors. V srpnu 1971 ve věku 82 let umírá zakladatel automobilky W. O. Bentley. Bylo to nejen desetiletí slavných vidlicových osmiválců, jejichž objem byl zvýšen na 6,75 litru, ale také desetiletí změn. V následujícím desetiletí se rodí nová identita Bentley a přicházejí modelové řady, které známe dnes. Světlo světa tak spatřily vozy jako Mulsanne, které v odstupu několika let dostalo verze Turbo a v roce 1985 Turbo R. Což z tohoto auta dělalo ve své době nejrychlejší silniční Bentley. V roce 1984 se modelová řada Corniche přejmenovává na Continental. A značce se dařilo velmi dobře. Jestliže v roce 1986 tvořil poměr prodejů 40 : 60 v neprospěch Bentley, o pět let později dosáhly obě značky parity.

Bentley tradičně spolupracuje se značkou Breitling, která má v nabídce speciální řadu Breitling for Bentley

Britské se mění na německé

Konec tisíciletí znamenal pro Rolls-Royce a Bentley opět výrazné změny. Společnost Vickers, vlastnící obě značky, se je v říjnu 1997 rozhodla prodat. Celý motoristický svět si tehdy myslel, že značky koupí BMW AG. Není se čemu divit. BMW v té době pro obě luxusní značky dodávala motory a další komponenty. Navíc s Vickers spolupracovalo při výrobě leteckých motorů. BMW AG za obě značky nabídlo pohádkových 340 milionů liber. Jenže na scénu se přihnal koncern Volkswagen, který si na exkluzivní automobilky také brousil zuby. Souboj německých rivalů nakonec vyhrál Volkswagen, když nabídl 430 milionů liber.

Každý by si řekl, že měl vyhráno. Ale chyba lávky. Volkswagen sice koupil práva na design a jména aut, výrobní a administrativní zázemí, sošku Spirit of Ecstasy používanou na kapotách Rolls-Royců, ale v balíčku nebyla práva na užívání jména Rolls-Royce a loga. Šéfové BMW AG a Volkswagenu se nakonec po dlouhých jednáních dohodli, že v letech 1998 až 2002 bude BMW pokračovat v dodávkách motorů a dovolí Volkswagenu dočasné užívání práv na jméno Rolls-Royce a logo. Dodávky motorů pak skončily při ukončení výroby modelu Silver Seraph. Značky Bentley a Rolls-Royce se tím definitivně oddělily. Bentley připadlo Volkswagenu a Rolls-Royce získala mnichovská BMW, která vytvořila hlavní sídlo a nové výrobní prostory v Goodwoodu.

Bentayga má být dosud nejluxusnějším SUV

Vzestup na vrchol

Pod koncernem VW se Bentley odrazilo ode dna, kterého se dotklo v 70. a počátkem 80. let minulého století. Německý koncern do továrny v Crewe mohutně investoval. V roce 2010 již v továrně pracovalo přes 3500 lidí. Když VW Bentley v roce 1998 přebíralo, pracovalo pro Bentley jen 1500 pracovníků. V roce 2002 se Bentley dostalo největší pocty, když u příležitosti 50. výročí britské královny na trůnu dodalo královskému dvoru dva speciální modely State Limousine. V současnosti nabízí Bentley modely Continental, Flying Spur a Mulsanne. Loňská roční produkce přesáhla 10 000 kusů. A v Crewe se rozhodně nedrží při zemi. V duchu aktuálního trendu, kdy luxusní značky představují svá SUV jako na běžícím páse, ani Bentley nezůstává pozadu. V roce 2016 má být zahájen prodej prvního SUV v historii značky, které se bude jmenovat Bentayga. Plány mají v Crewe opravdu veliké – do roku 2020 chtějí produkci zdvojnásobit. Bentayga k tomu má výrazně dopomoci.

Bentley Supersports B55